Uitdaging
Met het projectvoorstel 'Duurzame Gezonde Scholen' (DGS) beoogt het Vlaams EnergieBedrijf (VEB) de ontwikkeling en het uittesten van de aanbesteding van comfort- en energierenovaties in scholen via een prestatiecontract.
De meerderheid van de Vlaamse scholen zal de volgende jaren diepgaande energie- en/of comfortrenovaties moeten realiseren, o.a. omdat het overheidsbeleid tegen 2030 een reductie van 40% broeikasgasemissie voorziet; de binnenluchtkwaliteit en het comfort in veel Vlaamse scholen ondermaats is.
Bij een conventionele, niet op prestaties gebaseerde contractering van een renovatie blijft de uitvoering van een groot deel van de noodzakelijke comfort- en energierenovaties uiteindelijk uit, of worden de resultaten niet of slechts gedeeltelijk gerealiseerd door de ongunstige randvoorwaarden (gefragmenteerd bouwproces, verkeerde incentives, etc.), en vaak alleen tegen een relatief hoge kost.
Een prestatiegebaseerde contractering impliceert een resultaatsverbintenis, zodat de ESCO (Energy Service Company) gefocust is op het realiseren van de gegarandeerde prestaties. De ESCO ontvangt immers een bonus indien hij beter presteert dan de afgesproken dienst en betaalt een boete indien hij minder presteert.
De introductie van prestatiegebaseerde contractering in de markt kent nog heel wat uitdagingen die innovatieve oplossingen vragen. Deze veronderstellen nog ontwikkeling en testing in pilootprojecten.