Geïntegreerd Smart City Operating System voor Vlaanderen

Voorbereiding

In het kader van de realisatie van het OCAPI-platform zijn Digipolis en V-ICT-OR een partnerschap met het PIO aangegaan om op korte termijn een Minimal Viable Product (MVP) te laten ontwikkelen (fase 1) en het MVP vervolgens in een proefomgeving (in een aantal pilootsteden en toegepast op enkele specifieke use cases) te laten uittesten (fase 2).

In eerste instantie werd voorzien om voor de realisatie van het OCAPI-MVP vijf componenten (drie tools en twee engines) langsheen evenveel tracks te laten ontwikkelen:

  • Track 1: de tool OCAPI Online als marktplaats die beantwoordt aan de huidige en toekomstige behoeften aangaande het aanbod van producten op maat van de gebruiker;
  • Track 2: de tool OCAPI Workplace voor een innovatieve en maximaal geautomatiseerde Development Operations (DevOps)-werkplek die beantwoordt aan de huidige en toekomstige behoeften rond softwareontwikkeling en het testen en in productie nemen van Application Programming Interfaces (API's);
  • Track 3: de tool API Manager die helpt bij het beschikbaar stellen van data en services op de marktplaats;
  • Track 4: de engine Smart API Gateway die moet zorgen voor de betrouwbare afhandeling van aanvragen tussen consument en leverancier in een microservice-georiënteerde architectuur;
  • Track 5: de engine Identity Manager die wordt gekoppeld aan een systeem om op om het even welke manier te kunnen aanloggen en die de gebruiker de volledige controle geeft over zijn identiteit en data.

Bij het samenleggen van de design-inzichten van de eerste vijf tracks was al meteen gebleken dat een uitbreiding met een zesde track onontbeerlijk zou zijn: de realisatie van een gebruikersgerichte opzet van het OCAPI Online Portaal om het OCAPI-platform voldoende toegankelijk en gebruiksvriendelijk te maken.

Vervolgens werden, in functie van enkele bijsturingen en aanvullingen die uit een tussentijdse analyse (t.e.m. het eerste kwartaal van 2019) van de realisatie van het OCAPI-MVP noodzakelijk bleken, nog drie tracks toegevoegd:

  • Track 7: optimalisatie van de Smart API Gateway, met als doel het verder optimaliseren van het uitgewerkte Smart Gateway concept zodat het ook operationeel inzetbaar is op een grotere schaal;
  • Track 8: bijsturing van de ontwikkeling van de Identity Manager. Deze track was nodig om de al ontwikkelde (cruciale) Identity Manager componenten te waarborgen en erop voort te bouwen nadat in onderlinge samenspraak was besloten om de ontwikkeling van de Identity Manager door de leverancier Juru stop te zetten;
  • Track 9: uitbreiding van de API Manager, met als doel het capteren van bijkomende scopevragen in het kader van de OCAPI-samenhang binnen de bestaande opdracht.

Delen: