Wat na de goedkeuring van een TETRA-project?
De opvolging van de TETRA-projecten is in hoofdzaak gericht op de resultaten. Het is de bedoeling om aan de hand van leverbaarheden en succesindicatoren (kpi’s) het verloop/succes van de projectuitvoering te kunnen meten, met name op vlak van de concrete innovaties/veranderingen die je wil realiseren bij een voldoende ruime groep van bedrijven.
-
1Overeenkomst
In het geval van een positieve beslissing komt een overeenkomst tot stand tussen het Hermesfonds en de projectaanvrager(s).
Om de overeenkomst onmiddellijk tot stand te doen komen na de beslissing, dienen alle (mede)aanvragers bij de digitale indiening van een projectaanvraag te verklaren volgende voorwaarden te aanvaarden:
- de algemene voorwaarden innovatiesteun en,
- de programmaspecifieke voorwaarden voor TETRA.
De overeenkomst tussen de partijen en het Hermesfonds komt tot stand op de beslissingsdatum van de subsidietoekenning, tenzij de begunstigde binnen één maand na verzending van de beslissing tot subsidietoekenning kenbaar maakt het project niet te starten.
Indien er meerdere partijen zijn, stellen zij onderling een samenwerkingsovereenkomst op die de praktische samenwerking regelt, evenals de afspraken inzake de eigendom en valorisatie van de projectresultaten. De samenwerkingsovereenkomst dient ter goedkeuring voorgelegd te worden aan het agentschap.
-
2Projectopvolging
Voor de verslaggeving is een webtool ontwikkeld waarmee de projectleider alle verslaggeving dient op te laden.
Wat verwachten we?
- Publicatie op het FRIS-onderzoeksportaal (innovatiedoel van het project, contactgegevens, en na afloop van het project ook in het kort de projectresultaten)
- Verklaring die de goedkeuring en ondertekening van de reglementen van orde door de leden van de begeleidingsgroep aantoont.
- Verslagen van de begeleidingsgroepvergaderingen.
- Jaarverslag (projecten met startdatum < 2019 om de zes maanden). Dit laat toe om na te gaan of het project verloopt zoals gepland.
- Op het einde van het project: inhoudelijke en financiële verslaggeving.
- Eén jaar na afloop van het project kan eventueel nog een valorisatiefiche opgevraagd worden.
De projectleider krijgt toegang tot een webtool waarin alle verslaggeving moet worden opgeladen.
Er wordt niet langer voorzien in een projectbarometer om de leden van de begeleidingsgroep te bevragen naar hun interesse, noden, verwachtingen en tevredenheid over het projectverloop. De projectleider kan hiertoe zelf (via gratis of betalende software) een anonieme enquête opstellen.
-
3Uitbetaling van de steun
De uitbetaling van de subsidie gebeurt in voorschotten, in principe om het jaar. De voorschotten worden uitbetaald na vervulling van de noodzakelijke voorwaarden, zoals voorzien in de overeenkomst.
Documenten
Toelichting uitvoering en opvolging:
- Toelichting uitvoering en opvolging voor projecten ingediend tot en met 2018
- Toelichting uitvoering en opvolging – versie april 2021
Inhoudelijk verslag:
Financieel verslag:
- Template financieel eindverslag voor projecten ingediend tot oktober 2020
- Template financieel eindverslag voor projecten ingediend vanaf oktober 2020 tot juni 2021
- Template financieel eindverslag voor projecten ingediend vanaf juli 2021
- Template final financial report for projects submitted from July 2021
Programmaspecifieke Voorwaarden:
- Programmaspecifieke Voorwaarden – versie 2019.1
- Programmaspecifieke Voorwaarden – versie 2020.1
- Programmaspecifieke Voorwaarden – versie 2023.1
- Programmaspecifieke Voorwaarden - versie 2024.1
Algemene Voorwaarden Innovatiesteun:
- Algemene voorwaarden Innovatiesteun – versie 2017.1
- Algemene voorwaarden Innovatiesteun – versie 2017.2
- Algemene voorwaarden Innovatiesteun – versie 2018.1
- Algemene voorwaarden Innovatiesteun – versie 2018.2
- Algemene voorwaarden Innovatiesteun – versie 2019.1
- Algemene voorwaarden Innovatiesteun – versie 2020.1
- Algemene voorwaarden Innovatiesteun – versie 2021.1
- Algemene voorwaarden Innovatiesteun – versie 2023.1