Decoratief

Innovatie in de zorg

Werkbaar werk in de zorg

Meer tijd, aandacht, focus voor de patiënt en zijn noden. Het lijkt voor de hand te liggen. En het is bij uitstek wat de job voor zorgverstrekkers aantrekkelijk maakt, of je het nu aan huisartsen, verpleegkundigen, specialisten of personeel in rusthuizen vraagt.. Alleen, die focus kwam de voorbije tijd stevig onder druk. Administratieve taken en de toenemende patiëntenstroom (zie ook beter voorkomen dan genezen, link) zorgen voor steeds minder handen aan het bed. Digitalisering, automatisatie en technologische innovatie kunnen zondermeer een rol spelen in het opnieuw werkbaar maken van de zorgverlening.

aandacht voor de patiënt

In de thuiszorg

De werkdruk in de thuiszorg ligt ontzettend hoog. En wat te doen als je als zorgverlener vragen hebt? Bijvoorbeeld wanneer een patiënt gevallen is en je de ernst van die val moet inschatten.  Zomaar een collega opbiepen of upbeamenzit er niet meteen in. De Remote Assistance – Technische Zorgen (RATZ) van het Wit-Gele-Kruis West-Vlaanderen toont hoe XR-technologie soelaas biedt: via een bril kan elke thuisverzorger hulp op afstand inroepen van een specialist. Die kijkt mee en geeft advies. 

Bij de huisarts

Als er iets is wat huisartsen een burn-out bezorgt, dan is het hun administratieve last. Want vraag jezelf eens af hoeveel van de jou toegewezen 15 minuten bij een typisch huisartsconsult de huisarts werkelijk met jou als patiënt bezig is? De helft van de tijd is hij/zij bezig met het elektronisch verwerken van jouw informatie. Dat moet toch efficiënter en effectiever kunnen? Met AI verrijkte spraak-naar-tekst software zou hier alvast heel wat soelaas kunnen brengen. Spraakherkenning zou dan kunnen bijdragen aan efficiënter beheer van patiëntendossiers en zo medische gegevens vollediger en sneller toegankelijk te maken. Tijdswinst voor de huisarts die meer aandacht aan patiënten kan besteden.

Ook de digitaliseringsoplossing van Bingli is veelbelovend: een chatbot die patiënten voorbereidt op hun doktersbezoek. Voorafgaand aan je gesprek met de arts, geef je alle nodige informatie op je eigen tempo door: klachten, symptomen, voorgeschiedenis, … Bij aankomst is de huisarts beter geïnformeerd en kan die gerichter en accurater met jouw problematiek aan de slag. De winst blijkt groot: naast een betere anamnese voor de patiënt neemt ook de werkbelasting van de huisarts af.

Bij de kinesist

Ook kinesisten zijn een snel verouderende groep van zorgverstrekkers. Dat maakt dat ze niet alle behandelingen even vlot kunnen uitvoeren als voorheen. Zeker als ze een belasting voor de behandelaar inhouden. Maar ook hier kan technologie een handje toesteken. De gravity behandelbank van Spinetechnics is daar een mooi voorbeeld van.

Bij de tandarts

Makkelijker, sneller en accurater interpreteren van wat je (niet) ziet, is ook voor tandartsen een uitdaging bij het maken van diagnoses en het plannen van behandelingen voor bijvoorbeeld blokjes of implantaten. Met AI kom je een eind verder, leert het verhaal van Relu ons. Zij maken op basis van een scan een virtuele twin van het gebit van een patiënt en geven aan wat (niet) aangepakt moet worden. Slimme technologie die voor betere en snellere behandeling zorgt.

patïent wordt uit het bed geholpen

In het ziekenhuis

Met een medische kiosk wil BeWell Innovations het voortraject van patiënten die een ziekenhuisbezoek gepland hebben, automatiseren. De WellPoint kiosk meet al het gewicht, de hartslag, bloeddruk en zuurstofsaturatie van patiënten in Zweden, Ierland, Nederland en België.  Als de testen voltooid zijn, krijg je een ticket met de resultaten. Ook wordt een digitale kopie in het EPD (elektronisch patiëntendossier) weggeschreven. Wanneer de patiënt de consultatieruimte binnenstapt, is de arts reeds op de hoogte van de resultaten.

En wat dacht je van een snellere, goedkopere en meer accurate allergietest?

Na de ziekenhuisopname

Na een behandeling in het ziekenhuis zo snel mogelijk naar huis? Dat is niet alleen voor de werkdruk in een ziekenhuis een voordeel. Ook patiënten hebben voordeel bij het revalideren in hun thuisomgeving. Voorwaarde is dan wel een goed remote monitoring programma. Remecare maakt dat alvast waar voor hartpatiënten.

In het woonzorgcentrum

Ook het personeel in woonzorgcentra ervaart een hoge werkdruk. Een combinatie van personeelstekort en een toename van cliënten, maakt dat de aandacht voor wat cliënten echt nodig hebben te vaak ontbreekt. Zowel fysiek als mentaal is het verzorgen van oudere bewoners belastend. Het inspirerende verhaal van de Nobilamp toont de weg: door zorg weg te nemen, kunnen zorg- en verpleegkundigen zich opnieuw focussen op de echte noden van hun cliënten.

Stuk voor stuk vond je hierboven sprekende voorbeelden van hoe technologie, innovatie, A.I. bijdraagt aan het meer werkbaar maken van zorgverstrekking. Door standaardprocedures te automatiseren, krijgen zorgverleners meer tijd voor de essentie van hun taak: de focus op de patiënt. De volgende jaren zal die invloed van technologie alleen maar toenemen. Ze biedt ondernemingen heel wat kansen om daar een bijdrage toe te leveren.

Heeft deze informatie je geholpen?
Gelieve aan te geven waarom niet: