Boeiende verhalen rond smart maintenance

Sensordata analyseren en visualiseren

DyVerSIFy is een imec.icon onderzoeksproject. Gedurende 2 jaar (2017-2019) ondersteunde VLAIO het IDLab van de UGent en haar industriële partners Televic Rail, Renson Ventilation en Cumul.io. Dit consortium wil schaalbare softwaretechnieken en methodologieën ontwikkelen die dynamische analyse en visualisatie van sensordata mogelijk maakt. Een hele mond vol.

Wouter Haerick, CTO van IDLab, geeft graag wat meer toelichting: “We merken hoe langer hoe meer dat sensordata in de industrie een belangrijke bron van bedrijfsinformatie worden. De gegevens die ze genereren leveren belangrijke inzichten op waarmee je je activiteiten kan optimaliseren. We zien tegelijkertijd dat de technologie achter deze sensoren razendsnel evolueert. Er komen steeds meer sensoren op de markt én die genereren ook nog eens meer en rijkere data. 

Mooi, zou je kunnen zeggen, maar het maakt het er voor de gebruiker niet eenvoudiger op. Je riskeert dat het in kaart brengen, analyseren en nuttig gebruiken van die sensordata een tijdrovende, ingewikkelde zaak wordt. En dat kan niet de bedoeling zijn. Daarom gaan we met ons onderzoeksproject op zoek naar een manier die dynamische analyse van steeds veranderende data mogelijk maakt. We willen ervoor zorgen dat wanneer je een nieuwe sensor in gebruik neemt of je data op een andere manier wil visualiseren, je niet telkens je hele monitorsysteem moet herconfigureren. Kortom:  we willen een platform bouwen dat dynamische, schaalbare analyses mogelijk maakt.”

Mohamed Bentefrit, onderzoeksingenieur mechatronica van Televic Rail, vult aan: “Onze mechatronica-activiteiten richten zich op het permanent monitoren van de onderstellen van treinen. Op basis van onze uitgebreide ervaring uit het verleden bouwden we ‘Cosimira’, dat de conditie van onze treinen bewaakt, de veiligheid garandeert en voorspellend onderhoud mogelijk maakt. Wij zetten mee onze schouders onder het DyVerSIFy-project. Enerzijds omdat we voor de toekomst willen dat onze operatoren de toename aan data kunnen blijven monitoren; anderzijds omdat we echt willen inzetten op predictief onderhoud: enkel ingrijpen wanneer we via de data weten dat er actie nodig is. Op die manier geloven we dat we het aantal storingen, de onnodige stilstand en het daaraan gekoppelde onvoorziene onderhoud kunnen reduceren. Als je weet dat onderhoud tot 50 procent van de kost bepaalt en je met voorspellend onderhoud minimum 10 tot 15 procent van die kosten uitspaart, dan begrijp je wel hoe belangrijk deze stap is. In de nabije toekomst zal datagedreven onderhoud een grote impact hebben op de kosten van spoorwegoperatoren.”

Wil je nog meer weten over het DyVerSIFy-project? Bekijk dan het filmpje hieronder. Daar lichten Wouter en Mohamed het project nader toe.

Calculus: meten om te weten en te besparen

Van windanalyses op Pukkelpop, de monitoring van technische installaties op Tomorrowland en het elektriciteitsverbruik op het Eurovisiesongfestival, Calculus meet het allemaal. Het all-in serviceplatform registreert, anticipeert problemen, stuurt toestellen vanop afstand aan of bij. En bespaart zo op de kosten.

“We zijn gestart in de evenementensector”, vertelt Rob van Dun – CEO van Calculus uit Zutendaal. “We meten er live wat er aan het gebeuren is, Met ons monitorsysteem in stroomgeneratoren informeren we onze klanten permanent over de werking van hun generatoren. Ze zijn ze voortdurend op de hoogte van het energieverbruik en kunnen via ons platform instellingen optimaliseren. Loopt er iets mis, dan krijgen ze een alarmmelding en worden servicetechniekers automatisch op de hoogte gebracht via werktickets. Op die manier kunnen evenementen en processen in alle veiligheid doorgaan. Onze klanten behouden steeds het overzicht en controle.”

Bij grotere projecten realiseert het Calculus serviceplatform een besparing tot 10% dankzij betere dimensionering, minder dieselverbruik, efficiëntere serviceverlening en logistieke verbeteringen.
Rob van Dun
CEO van Calculus

Van events naar industriële toepassingen

Ondertussen digitaliseren we ook waternetwerken, pomp- en klimaatgroepen, … , vult Pieter Quinart, mede-eigenaar van Calculus, aan. “We kunnen ons aanbod dus uitbreiden naar de industrie. En eigenlijk is dat veel eenvoudiger omdat in vergelijking met tijdelijke evenementen de omgevingsfactoren veel stabieler zijn. Zo digitaliseren we volledige waterbalansen en monitoren we het waterverbruik bij een industriële wasserij en carwash. We willen ons ook toeleggen op het beheer van assets binnen steden, vakantieparken en gebouwen. Er komen nog veelbelovende projecten aan.” 

Met de onontbeerlijke steun van VLAIO

“Zonder de steun van VLAIO was dit niet gelukt. Dan hadden we wellicht wel de software kunnen ontwikkelen, maar niet de hardware, onze gateway“, vertelt Pieter. “Jef Martens, bedrijfsadviseur bij VLAIO, adviseerde ons. Hij las onze dossiers na, bracht ons met de juiste mensen in contact. Zijn eerlijke en nuchtere blik is zeer waardevol voor starters zoals wij.”, gaat Rob verder. “We volgden ook interessante workshops via Groeiwaarts, oa het marketing canvas. De VLAIO begeleiding is echt een duwtje in de rug geweest.”

Rob besluit: ““De interesse voor sitemanagement en assetmonitoring neemt stelselmatig toe. Het zorgt niet enkel voor extra veiligheidsgaranties en inzichten, maar het verhoogt ook de efficiëntie van de installaties en diensten. Heel wat bedrijven zouden baat hebben bij onze oplossing."

Slim geslepen: tandwielen van VCST

VCST is een wereldspeler op gebied van precisie-onderdelen voor aandrijfsystemen. Tandwielen in de automobielsector, bijvoorbeeld. Sinds kort monitoren ze het slijpproces tijdens en niet na de productie. Een wereld van verschil.

Analog Devices innoveert haar productaanbod

Analog Devices produceert sensoren. Ze deden een beroep op de Smart Maintenance proeftuin om beter te begrijpen welke sensorspecificaties nodig zijn om bijvoorbeekd lagers te monitoren.

Conditiemonitoringalgoritmes bij Soubry

Bij Soubry, producent van deegwaren, worden de lagers van vier elektrische motoren gemonitord.