Waarom inzetten op biodiversiteit?
Biodiversiteit als investering in je onderneming
Biodiversiteit lijkt ver weg voor veel bedrijven buiten de voedingssector. Maar dat is niet zo, biodiversiteit is belangrijk voor elk bedrijf. Investeren in biodiversiteit is investeren in de leefbaarheid van je bedrijf op lange termijn.
Economisch
De kans is groot dat jouw bedrijf al schade ondervindt van het steeds grotere verlies aan biodiversiteit. Meer dan de helft van het mondiale Bruto Binnenlands Product is namelijk afhankelijk van een goed functionerende biodiversiteit. Zo wordt de waarde van goederen en diensten geleverd door natuurlijke ecosystemen geschat op 120 tot 135 biljoen euro per jaar. Daarnaast is biodiversiteit de sleutel tot grondstoffen, zoals water, schone lucht, hout, … Zo is 75% van alle voedselgewassen wereldwijd afhankelijk van bestuivers. De kosten van die grondstoffen hangen samen met de kwaliteit van de biodiversiteit, en dat voelt een bedrijf in de jaarrekening. Als het bovendien te slecht gaat met de biodiversiteit, dan ontspoort de hele economie.
Maatschappelijk
Daarbovenop vormt biodiversiteit een belangrijke hefboom om maatschappelijke uitdagingen aan te gaan. Het helpt om pandemieën, overstromingen en bosbranden te voorkomen. Het speelt ook een essentiële rol in het capteren van CO2.
Vraag van consumenten
Tot slot vragen consumenten vaker naar duurzame producten die rekening houden met biodiversiteit.
Hoe ga je als onderneming aan de slag met biodiversiteit?
Wil je met jouw bedrijf een positieve impact hebben op de biodiversiteit? Breng dan eerst in kaart waar jouw grootst mogelijke impact zich bevindt, bijvoorbeeld in je product, in je proces, je site of ergens anders. Pas daarna kan je bepalen op welke manier je als bedrijf kan investeren in biodiversiteit.
De grootste impact kan zich bevinden op productniveau. Je kan bijvoorbeeld je materiaalgebruik verminderen of inzetten op biologische grondstoffen. Bij sommige bedrijven zijn er meer mogelijkheden op procesniveau, door vervuilende stoffen te vervangen door niet-schadelijke, natuurlijke stoffen, en te vermijden dat vervuilende stoffen in het milieu terechtkomen. Hiervoor vind je opportuniteiten in de bio-economie. Nadat je je kernactiviteiten onder de loep genomen hebt, kan je ook in je dagelijkse werking acties ondernemen: duurzame maaltijden aanbieden in je restaurant of op events, je bedrijfssite biodiverser maken door ruimte te geven aan planten en dieren, …
Beleidskader
De Belgische BeBiodiversity-strategie
De federale overheid lanceerde de BeBiodiversity-strategie om ondernemingen te sensibiliseren en te ondersteunen rond het behoud van biodiversiteit en ecosysteemdiensten. Daarnaast geeft de federale overheid burgers-consumenten middelen om meer biodiversiteitsvriendelijke producten en producenten te kunnen kiezen.
Vlaams actieplan bestuivers
Het Vlaams actieplan voor wilde bestuivers 2022-2030 neemt maatregelen om de negatieve populatietrend van wilde bestuivers tegen te houden. Daarnaast formuleert het plan enkele acties voor bedrijven.
Go4Food: Vlaamse voedselstrategie
De Vlaamse Regering ontwikkelt via Go4Food een sterk, geïntegreerd Vlaams voedselbeleid. Dit beleid past binnen de alomvattende ‘Farm to Fork’- of ‘Van boer tot bord’-strategie.
Eiwitstrategie
De Vlaamse voedselstrategie omvat ook de eiwitstrategie. Deze strategie moet het voedselsysteem veerkrachtiger en innovatiever maken. De eiwitstrategie past ook binnen het relanceplan. Daarin focust de Vlaamse Regering op welvaart en welzijn in Vlaanderen. Elke investering in de eiwitstrategie helpt het economisch herstel en creëert opportuniteiten voor iedereen in de agrovoedingsketen.
Deze ondernemers investeerden in biodiversiteit
Hoe zetten andere ondernemingen in op biodiversiteit? Hoe helpen deze investeringen hen om te groeien? Ontdek het in deze verhalen.