Samenwerken met jongeren

Wegwijs in STEM

Waarom inzetten op STEM?

Vanuit de bedrijfswereld komt al langer het signaal dat er een tekort is aan STEM-profielen (Science, Technology, Engineering en Mathematics). Om te innoveren en in te spelen op de maatschappelijke transities, is het belangrijk dat de uitstroom van STEM-opleidingen naar STEM-beroepen hoog genoeg is. Ook al ben je als bedrijf in de eerste plaats een werkgever, toch neem je andere rollen op en kan je dus zelf ook bijdragen aan deze doelstelling.

Wil je vanuit een maatschappelijk engagement jongeren prikkelen voor een toekomst in wetenschap en technologie? Wil je een rol spelen in het verbeteren van de instroom in STEM-onderwijs, STEM-opleidingen en de doorstroom naar STEM-beroepen? Sensibiliseer, motiveer en betrek de jongere generaties, en wie weet kom je ze later tegen als jouw toekomstige werknemer.

5 redenen om als bedrijf samen te werken met kinderen en/of jongeren

  • 1

    Bedrijven kampen met een grote arbeidskrapte in STEM-profielen. Als bedrijf kan je eenhelpende hand aanreiken om dit tekort te verminderen en het onderwijs te versterken met arbeidsmarktexpertise. Wees als bedrijf een ambassadeur van wetenschap en technologie. Toon wat jullie doen en maken. Zo ervaren jongeren hoe leerstof wordt toegepast in bedrijven en krijgen ze een beter zicht op toekomstige jobs. Geef zo de passie voor STEM-beroepen door aan toekomstige generaties.

  • 2

    Een samenwerking kan zonder grootste projectplannen. Ook een klein, eenmalig project kan waardevol zijn en op termijn leiden tot een duurzame samenwerking. Hoe vaker je kinderen en jongeren gedurende hun schoolloopbaan in contact brengt met technologie en wetenschap, hoe hoger het aantal mogelijke positieve STEM-contacten, en dus hoe groter de kans dat ze een studiekeuze maken voor STEM. Misschien zie je ze daardoor terug als jouw toekomstige werknemers.

  • 3

    Betrek jouw medewerkers bij de STEM-samenwerking of -actie door hen fier te laten vertellenover hun job, een doe-activiteit te begeleiden of een traject in goede banen te leiden. Jouw medewerkers worden rolmodellen waar de jongeren zich mee kunnen identificeren. Ontdek verborgen talenten en zorg voor nieuwe verbindingen tussen collega’s. Niet enkel de kinderenen jongeren zijn baten bij de STEM-actie, maar ook de medewerkers in jouw bedrijf.

  • 4

    Samenwerken met de school of vereniging uit de buurt, zorgt voor lokale verankering. Je maakt jouw bedrijf bekend bij jonge ambassadeurs. Niet enkel de jongeren, maar ook de leerkrachten en de ouders leren jouw bedrijf beter kennen.

  • 5

    Deel het verhaal van jouw STEM-actie via de communicatiekanalen van jouw bedrijf. Je verspreidt hiermee een positief verhaal met maatschappelijke meerwaarde, wat bijdraagt tot de branding van jouw bedrijf.

Hoe begin je aan een samenwerking met kinderen en jongeren?

Kinderen en jongeren zijn een brede doelgroep en je kan hen als bedrijf op verschillende manieren bereiken. Wil je zelf initiatief nemen? Volg de stappen in deze wegwijzer.

  • 1

    Denk vooraf goed na over wat je wil bereiken met de samenwerking en leg de verwachting juist. Wees je ervan bewust dat het resultaat van de actie op korte termijn vaak niet heel meetbaar is. Je draagt bij aan een groter maatschappelijk doel, namelijk meer jongeren warm maken voor STEM-loopbanen. Afhankelijk van de leeftijd van jouw doelgroep, ligt dit resultaat dus verder of dichter in de toekomst. Denk bijvoorbeeld aan een bedrijfsbezoek voor kinderen uit de lagere school in vergelijking met een student die stage loopt binnen je onderneming. Langs de andere kant is het belangrijk om kinderen op jonge leeftijd te laten proeven van STEM. Wees je hiervan bewust.

  • 2

    Waarom wil je als bedrijf een samenwerking met jongeren opzetten? Volgende reflectievragen kunnen je op weg zetten:

    • Wat zijn de waarden van jouw bedrijf?
    • Hoe past samenwerking met jongeren binnen deze waarden?
    • Welke troeven kan je benutten om je te richten naar jonge generaties?
    • ...
  • 3

    Hoeveel tijd, middelen en mankracht wil je beschikbaar maken? Dit bepaalt namelijk welke activiteiten haalbaar zijn. Sommige vragen namelijk meer inspanning. Vergelijk bijvoorbeeld de schenking van materiaal met het organiseren van een bedrijfsbezoek of je engageren als leerwerkplek in duaal leren.

    Volgende reflectievragen kunnen je op weg zetten:

    • Beschik je over voldoende mensen, middelen en tijd om een idee te realiseren?
    • Wie in het bedrijf zal het project trekken?
    • Blijf je binnen de eigen bedrijfsmuren of wil je een samenwerking met partners opzetten?
    • Gaat het om een eenmalig engagement of zoek je veelzijdige verbinding?
    • Hoe ga je het idee financieren?
    • Welke zaken ga je intern realiseren? En wat besteed je eventueel uit aan een organisatie die je kan ontzorgen?
    • ...
  • 4

    Welke leeftijdsgroep wil je bereiken? Denk je aan een specifieke doelgroep? Wil je inspelen op studiekeuzes of loopbaankeuzes?

    De leeftijdsgroep van 7- tot 14-jarigen moet nog een studiekeuze maken en kan nog veranderen van richting. Op deze leeftijd hebben kinderen een open geest en geen of weinig vooroordelen tegenover STEM. Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat het belangrijk is om kinderen al op jonge leeftijd te laten kennismaken met alle componenten en aspecten van STEM, zodat ze er positief tegenover staan. Jongeren ouder dan 14 jaar staan daarentegen al dichter bij de arbeidsmarkt. Als je wil bijdragen tot expertiseversterking in het onderwijs, kunnen ook leerkrachten tot je doelgroep behoren.S tel je STEM-activiteit af op je gekozen doelgroep.

  • 5

    Jongeren brengen veel tijd door op de schoolbanken, maar ook in hun vrije tijd. Denk aan hobby’s zoals jeugdverenigingen, academies, sportclubs, ... Wil je jongeren inspireren in een onderwijssetting? Hou dan rekening met het programma in het onderwijs en vakantieperiodes. Deze aspecten zijn verschillend voor lager, secundair en hoger onderwijs. Kies je voor inspiratie in hun vrije tijd? Onthoud dat vrijetijdsbesteding plaatsvindt na de schooluren, op woensdagnamiddag, in het weekend en tijdens vakantieperiodes.

  • 6

    Concretiseer je idee verder tot een concept. Een handige tool daarvoor is het businessmodel canvas. Het helpt je jouw idee verder vorm te geven en helder te krijgen wie en wat je daarvoor nodig hebt.

  • 7

    Is het helder waarvoor je partners nodig hebt? Zoek je een organisatie die je in bepaalde aspecten kan ontzorgen? Ben je bereid hiervoor te betalen? Weet je tot welke partners je je kan richten? Ga op zoek naar een mogelijke match in de expertisedatabank.

    Heb je de juiste partner gevonden? Stem jullie verwachtingen op elkaar af, licht elkaar in en maak goede afspraken.

  • 8

    Neem contact op met de STEMhub. Wij helpen je graag verder en connecteren je met de juiste partner. 

Hoe ga je om met vragen tot samenwerking van STEM-organisaties?

Een organisatie die inzet op STEM bij jongeren contacteert jou voor een samenwerking met betrekking tot een concrete actie. Hoe kan je bepalen op welke vragen je wel of niet ingaat? We geven jou enkele handvaten mee.

  • 1

    Waar staat de organisatie voor? Wie zijn ze, wat doen ze, waar zijn ze gesitueerd?

  • 2

    Richt de actie zich tot jonge kinderen, jongeren of leerkrachten?

  • 3

    Wat is het doel van de actie? De kloof tussen het onderwijs en de arbeidsmarkt helpen verkleinen kan op veel manieren. Kinderen prikkelen voor STEM of competenties van leerkrachten versterken zijn bijvoorbeeld twee totaal verschillende insteken.

    Wat is het bereik? Is dit een grote groep of wordt er in kleine groepen gewerkt? Wat is het aantal personen dat je raakt met de actie?

    Maar het bereik zegt natuurlijk niet alles. Ook de mate waarin de ervaring zal blijven hangen kan verschillen. Is er aandacht voor voorbeschouwing en nabeschouwing in de klas? Is het een vluchtig of diepgaand contact?

  • 4

    Mogelijke doelen van jouw bedrijf kunnen zijn:

    • bekendmaking van de producten en/of diensten; 
    • opleiding om met de producten te werken; 
    • promotie van de sector of het soort werk; 
    • werving van talent; 
    • ...
  • 5

    Krijg helder zicht op wat de impact zal zijn voor jouw bedrijf op vlak van tijdsinvestering en middelen. Beoordeel of de vraag binnen de huidige middelen en capaciteiten van jouw onderneming past, zowel op korte als middellange termijn.

  • 6

    Eenmalige acties kunnen waardevol zijn, maar overweeg zeker een structurele samenwerking. Dat brengt namelijk potentiële voordelen op lange termijn met zich mee, zoals versterking van merkwaarde en netwerkvorming.

  • 7

    Laat aan de organisatie weten waarom je wel of niet ingaat op de vraag. Voor organisaties is het waardevol om te weten wat eventuele hindernissen kunnen zijn in samenwerkingen.

  • 8

    Neem tijd om, eventueel samen met de organisatie, de actie te evalueren. Wat kan je doen om de actie bij een volgende editie te verbeteren? Welke feedback gaven de deelnemers? Informeer ook bij de betrokken medewerkers in jouw bedrijf hoe ze de actie hebben ervaren.

  • 9

    Was de actie een succes en sloot ze aan bij de visie en doelstellingen van jouw bedrijf? Rapporteer dan over de acties waaraan je meewerkt in duurzaamheidsrapporten, jaarverslagen of algemene vergaderingen. Inspireer ook andere bedrijven door erover te communiceren op jouw communicatiekanalen. Dit draagt bij tot je employer branding.

  • 10

    Overweeg je een samenwerking met een STEM-organisaties, maar heb je begeleiding en ondersteuning nodig? De STEMhub helpt jou graag op weg. Neem contact met ons op.

Hulp nodig?

Met de STEMhub informeert, ondersteunt en inspireert VLAIO bedrijven in initiatieven ter versterking van STEM. Heb jij niet meteen gevonden wat je zocht? Ben je nog op zoek naar een partner? Aarzel niet om ons te contacteren via het contactformulier.

Heeft deze informatie je geholpen?
Gelieve aan te geven waarom niet: