Hoe de handelshuurlening aanvragen?
Aanvragen kan enkel online via de roze knop 'aanvraag'
De aanvraag gebeurt in 2 stappen:
- De huurder dient de aanvraag te doen en een beperkt aantal schermen te doorlopen, die we in deze korte, visuele handleiding stap voor stap doorlopen.
- Zodra de huurder zijn aanvraag afgerond heeft, krijgt de verhuurder een mail met de vraag om in te loggen en de gegevens te bevestigen, waarna de aanvraag definitief is ingediend. De schermen voor de verhuurder worden doorlopen in deze korte, visuele handleiding.
Huurders die reeds een handelshuurlening verkregen (voor 1 of 2 maanden huur volgens de regeling die liep tot 03/01/21) kunnen een uitbreiding (extra lening) vragen tot in totaliteit maximaal 4 maanden huur, via de knop ‘uitbreiding’ naast het reeds goedgekeurde dossier.
Het toegangsbeheer
De controle van je identiteit gebeurt op basis van je rijksregisternummer. Je kan aanmelden met:
- de elektronische identiteitskaart (EID) en aangesloten kaartlezer
- Itsme
- het federaal token
- een beveiligingscode via app
- een beveiligingscode via sms
Bij een eerste gebruik zal je de digitale sleutel van je aanmeldkeuze moeten activeren. Lees de informatiepagina's.
Wat als ik geen e-ID kaartlezer heb? Of als ik de pincode van mijn identiteitskaart ben vergeten?
Geen enkel probleem. Het is ook mogelijk je te identificeren via de ‘Itsme-app’. Deze is makkelijk te installeren op je smartphone met behulp van je bankkaart. Meer uitleg vind je hier: https://www.itsme.be/get-started.
Welke stappen moet ik volgen?
-
1Ben je de wettelijk vertegenwoordiger van jouw onderneming? Dan krijg je automatisch toegang
De wettelijke vertegenwoordiger(s) van je onderneming hebben normaal gezien automatisch toegang tot de digitale maatregelen van VLAIO. Je kan zelf nagaan wie de wettelijk vertegenwoordiger is voor je onderneming in de KBO Public Search. Geef daar je ondernemingsnummer in en je krijgt de informatie over jouw onderneming die in de KBO is geregistreerd. Bij ‘functies’ zie je de naam van jouw wettelijk vertegenwoordiger.
Ben je geen wettelijk vertegenwoordiger, dan lees je hier hoe je gebruikers kan toevoegen.
-
2Meld je aan op het e-loket van de handelshuurlening
Als je wettelijk vertegenwoordiger bent, surf je naar de website van de handelshuurlening en klik je op de roze knop 'AANVRAGEN'. Door op deze link te klikken, kan je je aanmelden via verschillende mogelijkheden. De meest populaire zijn:
- Aanmelden met e-ID en aangesloten kaartlezer: hiervoor heb je jouw e-ID, de PIN-code en een kaartlezer nodig.
- Aanmelden via itsme: deze aanmeldoptie kan je activeren op je smartphone via je bankkaart. Volg hiervoor de stappen die zijn uitgelegd op https://www.itsme.be/get-started.
-
3Klik op de onderneming waarvoor je de lening wil aanvragen
Nadat je je via een van de bovenstaande aanmeldopties hebt geïdentificeerd, kom je terecht op een scherm waarop je de onderneming(en) ziet waarvan jij wettelijk vertegenwoordiger bent. Klik op de onderneming waarvoor je een aanvraag wil indienen. Je kan in deze handleiding stap voor stap de aanvraag bekijken.
-
4Bevestiging door de verhuurder
Zodra de huurder zijn aanvraag afgerond heeft, krijg je als verhuurder een mail met de vraag om in te loggen en de gegevens te bevestigen, waarna de aanvraag definitief is ingediend. De schermen voor de verhuurder worden doorlopen in deze korte, visuele handleiding.
Het is aan te raden te werken met een recente browser zoals Chrome, Edge of Mozilla Firefox.
Toch liever via je boekhouder? Dat kan.
Volg deze 3 stappen om je boekhouder op een eenvoudige en snelle manier het recht te geven om voor jou een aanvraag in te dienen:
-
1Registreer jezelf als 'hoofdtoegangsbeheerder'
Om een volmacht te geven aan je boekhouder of een derde moet je je als wettelijk vertegenwoordiger (zaakvoerder, gedelegeerd bestuurder, …) eerst hier registreren als hoofdtoegangsbeheerder in het beheer der toegangsbeheerders (BTB).
-
2Meld jezelf aan als 'Hoofd Lokale Beheerder'
Nadat je jezelf hebt aangesteld als hoofdtoegangsbeheerder, meld je je hier ook aan op het Vlaams gebruikersbeheer. Daar stel je jezelf aan als Hoofd Lokale Beheerder.
-
3Geef je boekhouder het recht 'VLAIO Inkom Gebruiker'
Om je boekhouder of een medewerker toegang te geven tot de handelshuurlening, moet je het recht VLAIO Inkom Gebruiker toekennen. Gebruik deze handleiding om de verschillende stappen te doorlopen. Zodra je het gebruikersrecht VLAIO Inkom Gebruiker hebt toegekend aan je boekhouder of een medewerker, kan die voor jou een aanvraag indienen voor de handelshuurlening.
Het gebruikersbeheer
Je krijgt automatisch toegang indien je een wettelijk vertegenwoordiger van je onderneming bent.
Wil je weten wie de wettelijk vertegenwoordigers voor jouw onderneming zijn? Vul dan hier je ondernemingsnummer in. Deze personen staan in de Kruispuntbank voor Ondernemingen (KBO) vermeld bij de rubriek ‘Functies’ van jouw onderneming.
Alle andere personen moeten het VLAIO Inkom Gebruikersrecht met profiel ‘Gebruiker’ krijgen van de lokale beheerder van de onderneming.
In ‘mijn profiel’ van het Gebruikersbeheer kan je nagaan of je dit recht reeds bezit.
Ken je de lokale beheerder van jouw onderneming niet, dan vraag je dit best na bij de wettelijke vertegenwoordiger of via het gratis nummer 1700.
De lokale beheerder zal je (1) als gebruiker moeten toevoegen en (2) het gebruikersrecht VLAIO_Inkom_Gebruiker met profiel Gebruiker moeten toekennen via het Gebruikersbeheer van de Vlaamse overheid.
Meer informatie over wat jouw lokale beheerder hiervoor moet doen vind je hier of in onze handleiding.
Volgende filmpjes tonen je hoe je :
- Een gebruiker toevoegt;
- Aan deze gebruiker een gebruikersrecht toekent (kies VLAIO_Inkom_Gebruikersrecht);
- Een gebruiker verwijdert.
1. Bekijk hoe je een gebruiker toevoegt:
2. Bekijk hoe je aan deze gebruiker rechten toekent:
3. En hoe je een gebruiker verwijdert:
Problemen om aan te melden of in te dienen?
Bel, mail of chat gratis met het VLAIO contactcenter (zie onderaan deze pagina).
Sinds het begin van de coronamaatregelen zitten veel ondernemers met vragen. De webpagina’s rond de coronamaatregelen op vlaio.be worden massaal bezocht. Het VLAIO contactcenter wordt bijkomend versterkt door de collega’s van 1700. Zij staan sinds de lancering van de corona hinderpremie paraat om zowel op inhoudelijke maar ook op meer technische vragen een antwoord te bieden.
Wat als je niet de Belgische nationaliteit hebt?
Meer informatie over digitale sleutels voor niet-Belgen vind je op vlaanderen.be.