Belg doet niet graag boodschappen te voet
Volgens een Europese bevraging doen Belgen het minste aantal korte afstanden te voet van alle Europeanen. De gegevens komen uit de VINCI-barometer, die 12.400 mensen in elf Europese landen ondervroeg. Daarin komt de Belgische consument als 'lui' naar voor, vooral als het gaat om het stappen van korte afstanden. Dit is opvallend, aangezien de meeste Europeanen deze afstanden wel te voet afleggen. Het centrum voor verkeersveiligheid, Vias, geeft aan dat de Belg nog te vaak de auto neemt voor kleine verplaatsingen, zoals ook blijkt uit de VINCI-barometer. De Belgische score van 51% ligt ruim onder het Europese gemiddelde van 66%. Volgens Stef Willems van Vias kan deze tendens te maken hebben met de opkomst van elektrische auto's en zonnepanelen. Mensen denken dan dat het niet nodig is om vanwege ecologische overwegingen te voet te gaan en nemen dan maar de auto voor kleine verplaatsingen, zoals het naar school brengen van de kinderen.
Fietsen doen we weinig maar wel veilig
Van alle Europeanen nemen Nederlanders het vaakst de fiets voor kleine afstanden, met een score van 60%. In België is dit slechts 26%. Maar als Belgen de fiets nemen, doen ze dit veilig en gaan ze meestal goed verlicht de weg op. Slechts 21% van de Belgen fietst af en toe zonder verlichting, goed voor de laagste en dus beste score in het rapport. De Britten daarentegen laten hier de slechtste score optekenen, met liefst 60% van de fietsers die weleens zonder verlichting fietsen.
Schrik om te wandelen
Opvallend is dat de gemiddelde Belg ook bang is om als voetganger aangereden te worden bij het oversteken van een zebrapad. Alleen Spanjaarden laten een nog grotere schrik bij het oversteken van de weg optekenen. Het is een opvallende vaststelling die niet altijd prominent naar voor komt in debatten over stimuleren van wandelen in binnensteden.
Belgische voetgangers hebben ook vaker angst voor fietsers en steppers: 79% van hen geeft aan bang te zijn om aangereden te worden door een fiets of step. Alleen Griekenland scoort slechter. De opkomst van e-voertuigen die hogere snelheden halen hebben hier voor een groot stuk mee te maken.