De Vitrine

Centrumlocaties populair bij nieuw type autoshowroom

Auto’s ‘toevallig’ aanwezig

Traditionele autoshowrooms ondergaan de laatste jaren een transformatie. Met een nieuwe vorm van showroom willen automerken bezoekers aantrekken met andere motieven dan enkel de aankoop van een wagen. De concepten integreren diverse activiteiten, van koffiebars tot dansgelegenheden, waarbij auto's subtiel worden gepresenteerd in de omgeving. Zo heeft het Chinese automerk Lync&Co bijvoorbeeld een showroom in Göteborg die overdag functioneert als koffiebar en 's avonds verandert in een nachtclub. Auto’s zijn er 'toevallig' aanwezig.

Locatie in het centrum

Cupra, onderdeel van de Volkswagen-groep, is één van de automerken die deze trend volgt. Het project startte in Parijs onder de naam Cupra Garage in The City. Daar werkt het merk samen met de populaire Franse patissier Jeffrey Cagnes. Hij opende een nieuwe patisserie in de autoshowroom. Terwijl bezoekers van een gebakje genieten, kunnen ze de nieuwste modellen bewonderen. Naast het concept zelf is ook de locatie opvallend. Traditionele autoshowrooms zien we al verschillende jaren niet meer in het centrum van onze steden. Deze vernieuwde concepten hebben echter veel baat bij drukbezochte locaties waardoor ze zich vestigen in of vlakbij een stadscentrum.

Brussel

De vestiging in Parijs bleek een groot succes waardoor Cupra het concept nu verder uitrolt in verschillende grote steden, waaronder ook Brussel. In de Brusselse Cupra Garage in The City biedt het merk een aantal activiteiten, van brunch of lunch tot een unieke virtual reality-ervaring. Net zoals in Parijs wordt het automerk op subtiele wijze onderdeel van het decor. Het doel is om een nieuwe vorm van klantinteractie te creëren, waarbij het merk een andere vorm van zichtbaarheid krijgt en tegelijkertijd een unieke ervaring wordt geboden. Deze positieve associatie en visibiliteit moeten er voor zorgen dat het automerk top-of-mind blijft bij de consument.

Creatieve respons

De trend illustreert een verschuiving in de automarkt. Automerken zijn permanent op zoek naar nieuwe manieren om de aandacht te trekken. Naast de traditionele verkoopstrategieën evolueren ze naar een nieuwe merkbeleving waarin de auto een onderdeel wordt van een groter geheel. Het is een creatieve respons op veranderend consumentengedrag en het toenemend belang van online-informatie bij het aankoopproces. Met deze evolutie proberen automerken een nieuwe weg in te slaan om klanten aan te trekken en te betrekken bij hun merk.

Nio House 

Rotterdam

Op 23 maart 2024 opende in Rotterdam op de hoek van Meent en Delftsevaart het Nio House. De winkel gelijkt in niets op de traditionele autoshowroom en past in Meent, een straat met vooral luxe modewinkels, in het plaatje. Het zijn niet zozeer de vier wagens die de aandacht trekken. Wel het warme interieur, kasten met herbruikbare waterflessen of trenchcoats die kunnen aangekocht worden, een koffiebar met barista, aankondigingen voor yogalessen of de uitnodiging voor een workshop Chinese kalligrafie. Algemeen directeur Nio Nederland Ruben Keuter gaf in interviews aan dat het gaat om het vormen van een gemeenschap of een community rond het merk en de lifestyle waarvoor Nio staat. Het centrale doel is dan merkbewustzijn creëren. 

Amsterdam

Niet veel later opende op 24 mei 2024 het Nio House Amsterdam. Een impressionante vestiging op de Leidsestraat. Verspreid over zeven verdiepingen telt de vestiging zo’n 3.000 m². Met die grootte en op deze locatie gaat een grote kost gepaard. Dit type winkels zijn echter dé marketingvorm van Nio dat bijvoorbeeld geen televisiereclames doet. 

ZEEKR Amsterdam

In december 2023 opende het chinese automerk ZEEKR een flagshipstore op één van de bekendste winkellocaties in Amsterdam: de Kalverstraat. De vestiging van afgerond 2.000 m². Hoewel de showroom er heel keurig uitziet, zet het merk vooral hun identiteit als technologisch sterke én duurzame producent in de kijker. Dat doen ze door de winkel te gebruiken als platform voor samenwerkingen met start-ups, innovatiehubs, universiteiten en de gemeente met als doel duurzame mobiliteit verder te ontwikkelen.

Personalisering

Parallel aan deze verschuiving in showroomervaringen, introduceert Range Rover een nieuwe manier voor klanten om hun auto's te personaliseren. Met de SV Bespoke-service kunnen klanten hun Range Rover tot in het kleinste detail aanpassen. Deze service biedt keuze uit honderden kleuren en materialen, en zelfs details zoals 24-karaats gouden emblemen. De nadruk ligt hier op exclusiviteit en luxe, waarbij de klant centraal staat in het creatieproces. Dit gebeurt onder meer via pop-upstores in toeristische plaatsen zoals Knokke-Heist.

Traditionele autodealers

Bij de meer traditionele autodealers en -merken roept dit vragen op. Hoe kunnen zij zich ook aanpassen aan een markt waar de klantbeleving soms belangrijker wordt dan het product zelf? En hoe kunnen zij zich onderscheiden in een wereld waar digitale kanalen steeds dominanter worden in het beslissingsproces van de consument? Een oplossing kan zijn dat ze zelf ook bijkomende visibiliteit en beleving creëren op plaatsen waar veel mensen komen. Bijvoorbeeld via een aangepaste satellietvestiging op een binnenstedelijke locatie of via het store-in-storeconcept bij bestaande ondernemers. Succesvolle voorbeelden hiervan zijn de Polestar Space vlakbij het Vondelpark in Amsterdam of de Seat City Store midden in het stadscentrum van het Franse Orléans. Deze ‘winkels’ bewijzen dat via een doordacht interieur en ondersteund door digitale schermen volwaardige showrooms vol beleving gecreëerd kunnen worden, ook in kleinere ruimtes.

Delen:

Jouw mening:
0
0
0
0