Duitse stad Hanau heeft voorkooprecht op winkelpanden
In de zoektocht naar creatieve winkelconcepten heeft de Duitse stad Hanau een bijzondere maatregel genomen. Die bestaat uit een soort voorkeursrecht waarmee de stad als eerste een recht op toegang tot onroerend goed op binnenstedelijke locaties veiligstelt.
Hanau aufLADEN
Om de opmars van de leegstand in zijn binnenstad tegen te gaan is de stad Hanau in de Duitse deelstaat Hessen het project “Hanau aufLADEN” opgestart. Binnen dat project eist de stad een voorkeursrecht op om onroerend goed in de binnenstad op te kopen. Een op het eerste gezicht ingrijpende maatregel in de vastgoedsector. Maar in de praktijk blijkt dat volgens de burgemeester van Hanau, Claus Kaminski, vooral een afschrikkend effect te hebben op speculanten en is het een gangmaker voor een totaalaanpak van de retail in de binnenstad. De ervaring leert dat enkel het feit dat eigenaren weten dat er een verkooprecht bestaat, er automatisch een opportuniteit ontstaat om te praten met de vastgoedeigenaren en contractuele afspraken te maken over het toekomstperspectief van het pand. Als alternatief voor kopen kan de stad ook onroerend goed huren en onderverhuren aan geschikte ondernemingen. Andere elementen zijn een economisch stimuleringsprogramma om gevels op te waarderen en subsidies voor exploitanten van nieuwe winkels.
Talloze maatregelen voor de binnenstad van morgen
Hanau aufLADEN ondersteunt bestaande handel en horeca met concrete en onbureaucratische maatregelen, bevordert nieuwe, creatieve businessmodellen en speciale winkels. Het zet aan tot een fundamentele heroriëntatie van het gebruik van de binnenstad. Hanau aufLADEN omvat een pakket maatregelen voor de verdere ontwikkeling van het stadscentrum en ook de wijkcentra. Het concept vindt zijn oorsprong in het proces "Zukunft Hanau" dat werd afgesloten tijdens een burgerparticipatieweekend in maart 2019. Het bevordert creatieve bedrijfsideeën en stelt jonge ondernemers in staat deze uit te proberen. Op deze manier wordt het winkel- en belevingsaanbod in de binnenstad en de wijken uitgebreid op een voor alle partijen rendabele manier. Een belangrijk onderdeel van het programma is zoals gezegd het statuut van het voorkeursrecht, dat in 2019 is aangenomen. Dit leidde tot een aantal interessante resultaten.
Pop-up winkels op een toplocatie
Het eerste project van het Hanau pop-upconcept is "Hanau aufLADEN" aan de Nürnberger Straße, die de naam van het vastgoedprogramma overneemt. Verschillende huurders hebben al geprofiteerd van de sfeervolle winkelruimte. Het gaat van een winkel voor hondenbenodigdheden tot een juwelierszaak en een winkel voor vintage mode uit de afgelopen decennia. De vraag naar de circa 200 vierkante meter ruimte op een A-locatie blijft groot. De winkel, die Hanau Marketing GmbH heeft gehuurd, werd tot de zomer van 2022 onderverhuurd. De uitbaters profiteren van huurprijzen die sterk gekoppeld zijn aan zowel omzet als aan de korte(re) openingsperiode.
Experimenteel gebied in de Fronhof
Het pop-up-idee Hanau bereikte in het najaar van 2020 ook de horeca en bouwde de Fronhof in de oude stad, die voorheen als parkeerplaats werd gebruikt, om tot de "Wirtschaft im Hof". Het stimuleert culturele economie in een modulaire buitenruimte. Dit gebied is nu een experimenteergebied geworden voor verschillende benaderingen van een stedelijk gebied: hier vinden kleinere markten en evenementen plaats. De ruimtes worden ook beschikbaar gesteld voor stadstuinieren en straatmeubilair wordt getest op meer uitgebreid gebruik.
Tacheles art shop – eigendom van de stad
Als speerpuntproject van het stedenbouwkundig programma opende begin juni 2021 het Tacheles KunstKauf-LADEN, een kunstwarenhuis dat naast werken van overwegend regionale kunstenaars ook schildergereedschappen, lezingen en workshops aanbiedt. Hier treedt voor het eerst de stad zelf op als uitbater van een pop-upshop en ook hier is HMG verantwoordelijk.
Detailhandelsondersteuning
Hanau aufLADEN promoot niet alleen ideeën voor nieuwe winkelconcepten, maar ondersteunt ook bestaande handel op verschillende manieren. Zo worden handelaren geholpen om vindbaar te zijn op internet. Met behulp van het "Upgrade"-programma analyseren experts het digitale aanbod van geïnteresseerde retailers en leiden uit de resultaten aanbevelingen voor actie en suggesties voor verbetering af. De deelname is gratis voor de deelnemers.
Daarnaast omvat Hanau aufLADEN het financieringsprogramma "Nieuwkomer-Starthilfe", waarmee de stad nieuwe, innovatieve bedrijfsconcepten tot 10.000 euro subsidieert, ook in de andere districten. Er werden reeds aanvragen goedgekeurd voor onder meer voor een lederwarenwinkel, een delicatessenwinkel en een Peruaans restaurant. Ze profiteren allemaal van een huur- en advertentiekostensubsidie.
‘Grimmschecks’ stimuleren retailverkoop
HMG lanceerde samen met de Hanau Marketing Association (HMV) via Hanau aufLADEN het klantenloyaliteitsprogramma Grimmscheck. Er zijn zo'n 350 winkels en restaurants bij betrokken. HMG en HMV gaven in 2020 zo’n 150.000 cheques uit met een totale waarde van 1,6 miljoen euro en wisten zo een omzet van twaalf miljoen euro te genereren in de stad.