Explore Breda Store als hotspot om de stad te leren kennen
De VVV van het Nederlandse Breda opende op 12 april 2024 als Explore Breda Store. De winkel vormt samen met het platform explorebreda.com de on- en offline gids voor bewoners, bezoekers, studenten en ondernemers.
Online en nu ook offline
De VVV (Vereniging voor Vreemdelingenverkeer) is een begrip in Nederland en de tegenhanger van het Vlaams toeristisch infokantoor. In Breda heeft Breda Marketing de officiële VVV-licentie, maar de organisatie beschikte al sinds de oprichting 2019 niet over een fysieke VVV-winkel. Omwille van corona zette Breda Marketing eerst in op de ontwikkeling van het online informatiekanaal explorebreda.com. Ook werd een app ontwikkeld met creatieve, groene en historische wandel- en fietsroutes. Die online kanalen vertaalt Breda Marketing sinds 12 april 2024 door naar een fysieke winkel in hartje Breda, op het Stadserf, naast de Grote Markt, met als naam ‘Explore Breda Store’.
Brede doelgroep
De winkel is meer dan een infopunt. Naast het aanbieden van toeristische informatie en inspiratie wil de winkel ook een podium bieden aan lokale ondernemers en bedrijven. Zij kunnen er verhalen vertellen en producten aanbieden. Via digitale schermen doe je ideeën op voor een bezoek aan Breda. Ook zijn er plattegronden en routes verkrijgbaar en je ontdekt er Bredase tradities en innovaties. De directie van Breda Marketing verwoordt het als volgt: “De Explore Breda Store sluit aan op de visie van de stad. Een stad waar jong en oud het leven kan vieren en versieren. Met Explore Breda kunnen meer mensen Breda op een duurzame en creatieve manier beleven.”
Aandacht voor participatie, circulariteit, duurzaamheid en beleving
De opzet van de Explore Breda Store is deels gebaseerd op de bevindingen van het pop-upinfopunt dat in de zomer van 2023 in Breda is getest. Samen met bewoners, bezoekers, studenten en ondernemers uit de stad werd het concept voor de uiteindelijke brandstore verder ontwikkeld. Breda Circulair en Breda Gelijk werden betrokken om de store zo duurzaam en inclusief mogelijk in te richten. Het interieurconcept heeft een flexibele insteek met modulaire interieurelementen. Duurzame en lokale materialen brengen het merk Breda visueel tot uiting. Ook biedt de Store een ruimte om samen te komen en nieuwe initiatieven te presenteren. De stad ging duidelijk in op de behoefte van de bevraagden om te voorzien in een fysieke plek die meer is dan alleen een informatiepunt. Persoonlijk contact, verrassende lokale producten, beleving en ontdekking staan centraal. Er wordt non-stop ingespeeld op wat er gebeurt in de stad en hoe deze zich ontwikkelt. Dit zorgt ervoor dat bezoekers blijven komen, want elke keer valt er wel iets nieuws te ontdekken.
Ondernemerschap in de etalage
Breda wil met de Explore Breda Store letterlijk en figuurlijk ondernemerschap in de etalage zetten. Innovatieve bedrijven, fijne restaurants, mooie winkels, bijzondere bezienswaardigheden en vele evenementen krijgen er elk een plekje. Ondernemers en bedrijven kunnen gebruik maken van het podium voor verhalen. Zo worden bedrijven en/of ontwikkelingen en ambities uitgelicht en wordt hun impact op de stad zichtbaar gemaakt. De ondernemers krijgen de kans om gezamenlijk producten te ontwikkelen of om producten te verkopen. Voor (netwerk)bijeenkomsten kunnen ze gebruik maken van de vergaderruimte.
Tendens naar globalisering
Het verhaal van Explore Breda staat niet alleen. Ook in Vlaanderen vond de toeristische dienstverlening zich doorheen de jaren een beetje opnieuw uit. De traditionele lokale toeristische dienst veranderde op veel plaatsen naar een dynamisch infokantoor. Ook online wijzigden steden, gemeenten, maar ook provincies en regio’s hun domeinnaam en integreerden het woord ’visit‘. Deze benaming heeft internationale weerklank en bevordert de vindbaarheid bij internationale bezoekers die vaak geen Nederlands spreken.