Met een kinderboek de binnenstad op de kaart zetten
Het Nederlandse Woerden wil zijn inwoners verliefd maken op de stad met een kinderboek. Het initiatief maakt deel uit van een citymarketingcampagne die gericht is op het creëren van een levendige binnenstad door mensen verliefd te laten worden op hun stad. De campagne werd vorig jaar bekroond met de Kern Creativity Award, een prijsuitreiking georganiseerd door Kern, een Nederlandse organisatie die verschillende vastgoedpartijen bij elkaar brengt.
Het kinderboek, getiteld 'Koning Snert', is geschreven door de Woerdense schrijfster Tosca Menten en vertelt het verhaal van Woerden op een luchtige manier. Het boek neemt lezers mee op een spannende ontdekkingstocht door de stad en de verhalen kunnen verder worden doorverteld aan anderen. Het boek diende als basis voor diverse activiteiten, zoals het openingsfeest van 'Woerden 650 jaar' waar alle basisschoolkinderen voor waren uitgenodigd.
Geliefd als geschenk
Marketeer Marleen Strien van de bedrijveninvesteringszone Stadshart Woerden, dat de campagne heeft bedacht, verwoordde het idee als volgt: "Hoe kun je kinderen nu beter verliefd laten worden op de verhalen van hun stad met een speciaal voor hen geschreven kinderboek? Zo kunnen inwoners de verhalen van hun stad vol trots doorvertellen aan anderen."
Het boek is ook een bron voor diverse activiteiten. Zo was het volledige kinderprogramma van het openingsfeest van 'Woerden 650 jaar' gekoppeld aan de verhalen uit 'Koning Snert'. Alle vijfduizend basisschoolkinderen waren hiervoor uitgenodigd. Makelaars geven het boek cadeau aan nieuwe inwoners van de stad, het stadsbestuur schenkt het aan pasgeborenen en alle leerlingen uit Woerden in groep 5 tot en met 8 krijgen het op school. Bovendien komt een deel van de verkoop van de vierduizend exemplaren ten goede aan de feestelijkheden rondom het 650ste bestaansjaar van de stad.
Een van de lezers beschrijft 'Koning Snert' als "een hilarisch, maf, gek boek" met verhalen, interviews, weetjes, gesprekken, koeien, eenden en nog veel meer. Het boek bevat verrassende verhalen die soms moeilijk te geloven zijn, maar toch waar blijken te zijn. Deze verhalen zijn een mooie inspiratiebron voor activiteiten en brengen vergeten tradities weer tot leven. Inmiddels ligt het kinderboek in meer dan zeshonderd bibliotheken in heel Nederland en zet het Woerden nog verder op de kaart als aantrekkelijke stad.
Winnaar van de Kern Creativity Award
Stadshart Woerden wist met haar marketingcampagne opgebouwd rond 'Koning Snert' vorig jaar de creativiteitsprijs van de Kern Marketing Awards in de wacht te slepen. Volgens de jury tonen het boek en de campagne de kracht aan van creativiteit, en biedt 'Koning Snert', hoewel ontwikkeld als kinderboek, leesplezier en stadsgeschiedenis aan voor zowel jong als oud. Opvallend is dat de jury ook sprak van een vernieuwend sociaal medium dat de jongste inwoners van Woerden trots maakt op hun stad en stevige concurrentie is voor de sociale media.
De jury was ook lovend over de samenwerking tussen het stadsbestuur, de lokale auteur Tosca Menten en Woerdense ondernemers, die op een creatieve manier resulteerde in een prachtige marketingcampagne die op meerdere niveaus erg succesvol was en mogelijkheden biedt voor een vervolg.
Brede inzet als inspiratieboek volgens lokaal DNA
Het boek en de campagne bevestigen het belang van de lokale identiteit en DNA voor het bewerkstelligen van een bedrijvige kern, beaamt ook Patricia van Hall van Stadshart Woerden: "Het idee voor het boek is ontstaan doordat we een manier zochten om de verhalen van Woerden op een ludieke wijze te vertellen aan de kinderen van Woerden. Gelukkig wilde Tosca hieraan meewerken en heeft ze een super leuk boek geschreven. Inmiddels wordt het boek ook buiten Woerden gelezen door kinderen, wat helpt om Woerden op de kaart te zetten. De verhalen die in 'Koning Snert' staan zijn een inspiratiebron voor de activiteiten die we in Woerden organiseren. Dat maakt het boek heel waardevol.”