Parkeren in stadscentra: welke criteria hanteert de consument?
De aanpak van de parkeervoorzieningen is een zaak van permanente aandacht voor lokale overheden. Een Brits onderzoek bekeek hoe parkeervoorzieningen kunnen worden aangepast als onderdeel van een evoluerende binnenstadsbeleving. Het onderzoek werd gevoerd door People & Places in de regio Hertfordshire. Daaruit blijkt dat het verbeteren van parkeren en toegankelijkheid van de stad vaak topprioriteiten zijn voor lokale besturen en bedrijven in het stadscentrum. Andere topprioriteiten zijn het diversifiëren van de bedrijfsmix, de verbetering van het straatbeeld, optimaliseren van de mobiliteit en een verhoogde beleving in het centrum door middel van evenementen.
Evenwichtige parkeervoorzieningen
Het onderzoek wees uit dat er vaak een verkeerde indruk bestaat bij stakeholders over het verband tussen parkeren en parkeerlocaties. Anders geformuleerd: parkeervoorzieningen krijgen vaak ten onrechte de schuld voor de problemen van bedrijven en handelszaken. Om dit op te lossen is het belangrijk om de manier waarop parkeren wordt beleefd als onderdeel van het stadsbezoek te veranderen. De ervaring met parkeren wordt bepaald door drie cruciale factoren: kwaliteit, gebruiksgemak en bewegwijzering. Het einddoel is alvast om te zorgen voor een evenwichtige beschikbaarheid van parkeervoorzieningen voor de verschillende soorten centrumbezoekers.
Onderzoeksresultaten naar publieke perceptie van parkeren
Tevredenheid over parkeren
De beschikbaarheid van parkeerplaatsen (49%), gemak (39%), kosten (25%) en veiligheid (23%) zijn de voornaamste redenen waarom mensen over het algemeen (al dan niet) tevreden zijn over parkeren in hun omgeving. Het inzicht in parkeerbeheer bij het binnenrijden van de stad liet zien dat het voorkomen van files (17%) en gemakkelijke toegang tot openbaar vervoer (13%) als belangrijk worden beschouwd.
Bepalen waar te parkeren
De parkeerkosten (24%), nabijheid van de eindbestemming (22%) en veiligheid (16%) zijn de doorslaggevende factoren bij het beslissen waar te parkeren. Voor verder afgelegen bestemmingen is het opvallend dat de diversiteit aan winkels (3%), park-and-ride verbindingen (1%) en toegang tot fietsen/veilig wandelen slechts beperkt van invloed zijn.
Betalen voor parkeren
Er is verdeeldheid over de vraag of mensen moeten betalen voor parkeren, met 44% vóór en 42% tegen. Meer dan de helft van de ondervraagden (58%) vindt echter dat de parkeerkosten aanvaardbaar zijn. Het gemiddelde bedrag dat mensen willen betalen voor parkeren bij winkelen of vrijetijd is €2. Mensen zijn bereid om maximaal 5-7 minuten te lopen om gratis te kunnen parkeren. 4 op de 10 respondenten geeft aan dat ze niet langer gebruik zullen maken van een centraal parkeerterrein als de prijs stijgt.
Betaalmethode voor parkeren
De meest populaire tijd om te betalen is bij het verlaten van de parkeerplaats (49%), gevolgd door bij aankomst (37%). Nieuwe opties zoals vooraf (5%) of na middernacht (4%) na het verlaten van een parkeerplaats kregen beperktere bijval. De meest populaire betaalmethode is met een kaart, waarvan de populariteit is verdubbeld sinds de laatste enquête in 2019. Dit wordt gevolgd door contante betaling, hoewel de populariteit is afgenomen. De tevredenheid over het betalen voor parkeren met behulp van een telefoon of sms is onveranderd gebleven.
Actief parkeren
In kustplaats Brighton and Hove is het Park Active project van start gegaan. Het project heeft als doel de gezondheid en het welzijn van de bezoekers te verbeteren, congestie te verminderen, koolstofemissies te verlagen, reiskosten te reduceren en stadscentra en winkelstraten te ondersteunen. Bezoekers worden uitgenodigd om deel te nemen aan wandelingen langs de kust om de stad beter te leren kennen. Werknemers worden aangemoedigd om te fietsen of te wandelen naar de stad vanaf de randparkeergarages. De trend van actief reizen past ook binnen dit initiatief. De onderzoekers stellen dat het bevorderen van actief parkeren een belangrijke stap kan zijn voor de toekomst van parkeren in stadscentra.
Meer van steden maken
In Whitley Bay werden de vervoersmogelijkheden geanalyseerd en bezoekersbewegingen in kaart gebracht door contact te leggen met betrokken partijen. Dit resulteerde in een nieuwe kijk op de bereikbaarheid van de stad, die gemakkelijk bereikbaar is met de fiets, bus, metro of auto. Door actieve manieren van vervoer in te schakelen, kunnen gebruikers meer van de verschillende delen van de stad ervaren.