Scandinavische winterbeleving in Knokke-Heist succes voor lokale handelaars
Scandinavische sfeer
Tijdens de eindejaarsperiode 2024 stond Knokke-Heist volledig in het teken van Scandinavische winterbeleving. Een thema die linkt met de identiteit van de gemeente en geassocieerd wordt met warmte en winterse gezelligheid maar ook met kunst en modern design. Met sfeervolle verlichting, natuurlijke materialen, sprookjesachtige sferen en een focus op verbinding en duurzaamheid wist de badplaats bezoekers uit binnen- en buitenland te trekken.
We willen Knokke-Heist als winterbestemming op de kaart zetten door een winterse gezelligheid te creëren en ons te onderscheiden in het Scandinavisch thema. We versterken de lokale economie hierdoor en hebben als doelstelling meer bestedingen in de handelskernen te genereren
Pakjeshuis
De gemeente heeft een volledig winterprogramma uitgebouwd. Maar één van de meest opvallende concepten is het Pakjeshuis op het Burgemeester Frans Desmidtplein. In deze sfeervolle constructie slaat de gemeente een brug tussen functionaliteit en beleving met een hele reeks initiatieven. In totaal werden 10.102 pakjes ingepakt.
Inpakbalie
Wie zijn aankopen deed bij de lokale handel kon op eenvoudig vertoon van het kasticket de geschenkjes gratis laten inpakken met een knipoog naar de gemeente. Een mooie service die ook het personeel van de winkels ontzorgde tijdens deze drukke dagen.
Fjordland
Speciaal voor de kinderen (van 3 tot 10 jaar) was er een indoor speeldorp. In Fjordland mochten de kinderen – tot 2 uur lang - spelen en ontdekken onder begeleiding van professionele monitoren. Ook deze service was gratis na aankoop bij de lokale ondernemers. Het liet (groot)ouders toe zorgeloos te winkelen terwijl de kinderen plezier hadden.
Herinneringen vastleggen
In het Pakjeshuis kon je ook foto’s maken met de kerstman of kon je de fotobooth induiken om herinneringen vast te leggen. Ook brieven schrijven naar de kerstman was mogelijk. Die beloofde ook een geschenkje terug te sturen.
Doneer aan een goed doel
Tot slot was het ook mogelijk om te doneren aan een goed doel. In totaal werd 3.333 euro verzameld die gelijk verdeeld werd onder Dogs4Blind, AZ Zeno en Mama’s voor kinderen.
Beleving troef
De Scandinavische sfeer en gezelligheid was te ervaren op verschillende plekken en tekende zich ook af in het activiteitenprogramma. De ondertussen bekende ijspiste en Icebar ontbrak alvast niet. Versierde straten en pleinen doken op in de volledige gemeente. Hoogtepunten waren onder meer de kerststal op de Zeedijk en de sculpturale rendieren. Door gebruik te maken van een shopping shuttle die de belangrijkste winterstraten aandoet, werden de wandelafstanden beperkt voor wie dat wou. Helemaal nieuw was het Vikingdorp op plein De Bolle in deelgemeente Heist. Het gevarieerde activiteitenprogramma bood voor elk wat wils: van Late Night Shopping tot optredens, straatparades of begeleide wandelingen in Zwin Natuur Park.
Lokale economie stimuleren
Het doel van het winterprogramma was Knokke-Heist op de agenda van bezoekers te zetten. De badstad floreert traditioneel vooral tijdens de zomermaanden. Door extra initiatieven zoals deze wil het lokaal bestuur ook tijdens de wintermaanden een geliefkoosde bestemming worden voor de eigen inwoners, dagtoeristen, tweedeverblijvers en overnachters. Die extra bezoekers moeten ook de lokale economie versterken. Ter voorbereiding van het winterprogramma werd uitgebreid gecommuniceerd met en naar de ondernemers. Zo werd een webpagina gemaakt boordevol tips en inspiratie. Ondernemers vinden er alle informatie, kunnen er intekenen op acties of kunnen via de inspiratie zelf aan de slag in hun zaak om mee de Scandinavische winterbeleving uit te dragen.
Inspiratie voor andere steden
Knokke-Heist toont hoe een goed doordachte thematische aanpak die niet alleen de beleving van bezoekers verrijkt, maar ook de lokale economie versterkt. De aanpak kan inspirerend zijn voor andere steden of gemeenten die willen inzetten op beleving. Enkele tips:
- Thema’s met een verhaal: Kies een herkenbaar thema, zoals Scandinavische gezelligheid, dat aansluit bij de tijdsgeest en verwachtingen van bezoekers.
- Functioneel en belevingsgericht combineren: Denk verder dan de klassieke concepten of combineer. Creëer innovatieve plekken zoals het pakjeshuis die praktische oplossingen bieden en tegelijkertijd een unieke ervaring toevoegen.
- Focus op specifieke doelgroepen: Bepaal vooraf duidelijk wie je wilt aanspreken met de acties en stem de initiatieven op die doelgroep(en) af. Ook ‘voor elk wat wils’ is een optie als er voldoende initiatieven worden aangeboden.
- Betrek lokale ondernemers: Stimuleer handelaars om deel uit te maken van de themabeleving, bijvoorbeeld door Scandinavische producten of ervaringen aan te bieden. Motiveer de handelaars door de initiatieven te verbinden aan de lokale handel.
Op naar volgend jaar?
Niet alleen de bezoekers maar ook het lokaal bestuur blikt tevreden terug. “We zijn erg tevreden met het succes van onze Scandinavische Winterbeleving. We hebben ook een aantal verbeterpunten genoteerd waarmee we nu aan de slag kunnen voor onze volgende winterprogramma’s”, besluit Maud.