Duurzame bereikbaarheid van de kernen

Je kan deze subsidie niet meer aanvragen
Terug naar Projecten

Goedgekeurde projecten oproep 2023 (A - Z)

Diksmuide

Diksmuide heeft met onder meer het pittoreske centrum, de IJzertoren, de militaire begraafplaatsen en andere oorlogssites heel wat toeristische trekpleisters. De stad trekt dan ook veel bezoekers uit binnen- en buitenland aan. Uit gegevens van sensoren blijkt dat veel bezoekers aan de Grote Markt en de oorlogsmonumenten buiten het centrum, de handelskern links laten liggen. De Profploeg constateerde dat de stad geen overkoepelend concept heeft voor het centrum en dat er een gebrek is aan beleving en wayfinding. De DNA-bepaling die daarop volgde werd gebaseerd op boter, een verwijzing naar de zuivelproductie, die de stad vroeger welvaart bracht, en de smokkel van schaarse boter tijdens de oorlogsjaren. Deze identiteit – de Boterstad van Vlaanderen – wil de stad nu verder doortrekken naar een wayfinding-project om meer fietsers en voetgangers naar het centrum te brengen, en meer specifiek naar de handelskern. Er komen thematische infoborden, signalisatie en zit- en speelelementen, en bijkomende fietsinfrastructuur zoals laadpalen en herstelpunten. Het Italiëplein wordt getransformeerd naar een groene, aantrekkelijke poort naar het centrum. Om te vermijden dat bezoekers met de auto rechtstreeks de Grote Markt oprijden, investeert de stad in een ondergrondse parking aan de Boterhalle. De stad moedigt bovendien het gebruik van randparkings aan. Op die manier wil het bestuur de parkeerdruk in het centrum aanpakken.

Genk

Het stadsbestuur heeft de afgelopen jaren succesvol ingezet op de (merk)ontwikkeling van de Vennestraat tot ‘Straat van de Zintuigen’. Diverse acties werden ondernomen in dat kader. Het is nu de bedoeling om aanvullend de Hoefstadstraat, een belangrijke zijstraat van de Vennestraat, te herinrichten en daarbij de (publieke) verblijfsruimte in dit gedeelte van de handelskern te versterken. De herinrichting past binnen het bestaande merkprofiel van deze handelsstraat. Stad Genk beoogt een wervende, positieve dynamiek voor de opwaardering van de straat te creëren. Hiertoe zal van de Hoefstadstraat een belevingszone worden gemaakt, in een aangenamere groene omgeving met hoge verblijfskwaliteit. Het autoluw maken met meer aandacht voor de fietser zorgt bovendien voor een verhoging van de verkeersveiligheid. Daarnaast worden meer mogelijkheden geven om terrassen te creëren en zal er na de heraanleg van de straat meer ruimte zijn om evenementen te organiseren in een aangenaam kader.

Gent – project 1

Stad Gent wil met dit project investeren in een betere en veiligere verkeersgeleiding, namelijk de aankoop en implementatie van AI-detectie van voetgangers, fietsers en openbaar vervoer voor beïnvloeding van verkeerslichten. Concreet zou een kruispunt aan de rand van het kernwinkelgebied van de stad uitgerust worden met vier slimme camera’s, die de afwikkeling van het kruispunt moet optimaliseren voor de verschillende modi, met een focus op het maximaliseren van oversteekbaarheid voor fietsers en voetgangers en beperken van verliestijden voor openbaar vervoer. Het slim uitrusten van verkeerslichtenregelingen kan bijdragen aan een positieve impact op de (gepercipieerde) bereikbaarheid van en de economische bedrijvigheid in het kerngebied van de stad.

Gent – project 2

Stad Gent wil de historische handelsas van de Brugse Poort opwaarderen. De as heeft veel te bieden maar kampt heden met een te zwak ingericht openbaar domein en diverse daaraan gekoppelde overlastproblematieken zoals sluikstort. Deze negatieve beeldbepaling fnuikt er het

ondernemerschap en de potentiële groei. In kader van het project zet de stad in op enerzijds het herinrichten van het openbaar domein om zo potentieel te bieden voor de ondernemer en de consument, en anderzijds op een specifieke DNA-bepaling zodat de as zich kan onderscheiden van andere winkelgebieden. Het voetpad op de Bevrijdingslaan, Emilius Seghersplein en Phoenixstraat wordt op ruimtelijk niveau opgewaardeerd om meer ruimte te creëren voor ontmoeting en de veiligheid voor gebruikers te verhogen. Op gerichte plekken zal onthard en vergroend worden en komen er kwalitatieve zitelementen. Op de nieuwe inbedding van de voetpaden komt ruimte voor economische beleving in de vorm van terrassen, mogelijkheden voor uitstal en ambulante handel. Ook op het Emilius Seghersplein, in het midden van de handelsas, plant de stad ingrepen om ontmoeting en activiteiten te ondersteunen. Het plein wordt toegankelijker, het foutparkeren en overrijden wordt onmogelijk gemaakt en het plein wordt aantrekkelijker door zitelementen en volwaardig ingerichte bloemperken toe te voegen. Na de uitvoering en de herinrichting van het openbaar domein, zal de stad bekijken hoe het nieuwe DNA van de wijk maximaal tot zijn recht kan komen. Het gebruik van sfeerelementen en eyecatchers zijn bepalend voor de aantrekkelijkheid van een handelsgebied. De uitrol en inrichting ervan wordt ondersteund met gerichte communicatie naar de bezoekers van de wijk.

Gent – project 3

Stad Gent wil met dit project investeren in een betere en veiligere verkeersgeleiding, namelijk de aankoop en implementatie van AI-detectie voor collectief vervoer. Concreet zou een kruispunt in het kernwinkelgebied van de deelgemeente Sint-Amandsberg uitgerust worden met AI-detectie om vormen van collectief vervoer te bevoordelen, met een focus op het beperken van verliestijden voor dit collectief vervoer (zowel regulier openbaar vervoer als andere vormen zoals schoolbussen, shuttles naar bedrijventerreinen, enz.). Het slim uitrusten van verkeerslichtenregelingen kan bijdragen aan een positieve impact op de (gepercipieerde) bereikbaarheid van en de economische bedrijvigheid in het kerngebied van Sint-Amandsberg.

Leuven

De rode draad van het project is de creatie van meer rustpunten, meer groen, meer beleving en meer plekken waar mensen elkaar kunnen ontmoeten. Deze ingrepen moeten de stad aantrekkelijker maken voor ouderen, minder mobiele mensen en gezinnen met kinderen. Rustplekken maken de stad voor hen aangenamer en kunnen een stimulans zijn om zich meer naar de stad te begeven en zich in de stad te verplaatsen. Het project omvat eerst en vooral de aanleg van drie grote rust- en ontmoetingsplekken in het centrum, waarbij ontharding en vergroening gepaard gaan met een samenwerking met duurzame, sociale en/of circulaire producenten zoals maatwerkbedrijven. Daarnaast worden er kleinere rust- en groenplekken voorzien in de Diestestraat en de verbindingsstraten tussen de Diestsestraat en de Bondgenotenlaan. Daarnaast biedt het project ook een antwoord op het toegenomen fietsgebruik. In overleg met de handelaars worden kleine, mobiele en gepersonaliseerde fietsenstallingen aan de winkels geplaatst die ’s avonds binnengerold kunnen worden. Voor het ontwerp en productie wordt ook beroep gedaan op duurzame, sociale en/of circulaire aanbieders. Tenslotte investeert het project ook in wayfinding en nudging. Bezoekers worden gestimuleerd om de randparking Vaartkom te gebruiken. De historische wandelroute tussen de Vaartkom en het centrum wordt vergroend en verfraaid met onder meer zitbanken, straatmarkeringen en bewegwijzering.

Lier

De stad Lier zet inzake bereikbaarheid van de kern niet enkel in op de ‘last mile’, maar ook op de ‘last yard’. De stad wil daarom het binnengebied van het bouwblok gevormd door Grote Markt – Antwerpsestraat – Fl. Van Cauwenberghstraat – Kolveniersvest verwerven, om nadien een facilitaire laag te creëren die de bereikbaarheid van de omliggende winkelpanden en de leefbare bovenverdiepingen vanuit het binnengebied mogelijk maakt. Dit vermijdt het opofferen van commerciële gevelbreedte en kwalitatieve handelsruimte in de winkelstraten. Op die manier wordt de druk op de commerciële optimalisatie vanuit de omliggende straten verlegd naar een leefbaar en doorwaadbaar binnengebied. Daarnaast draagt het concept in belangrijke mate bij tot een efficiënt ruimtegebruik, een beperking van het stedelijk ruimtebeslag en het vermijden van verloedering. En het project biedt nog meer opportuniteiten: het vormt een mogelijke uitvalsbasis voor kleinschalige innovatieve maakbedrijven met behoefte aan zichtbaarheid in het kernwinkelgebied, en daarnaast verruimt het ook de ontsluitingsmogelijkheden voor het stedelijk museum.

Malle

De gemeente Malle wil de komende jaren inzetten op het versterken van de beleving en bedrijvigheid van haar kernen. Hoewel West- en Oostmalle aan een steenweg liggen en er dus veel passage door autoverkeer is, blijft het aantal kwalitatieve bezoekers in de kern beperkt. Er is echter een groot potentieel om dit te versterken. Vandaag verblijven er al veel bezoekers in de omgeving van de abdij van Westmalle, maar ze vinden nog te weinig de weg naar de nabije handelskern. Het project moet hier verandering in brengen door de uitbouw van een belevingsvolle, thematische wandeling met interactieve installaties. De installaties maken de kern niet alleen aantrekkelijker, maar ze vormen ook een nieuwe wayfinding-aanpak die het centrum van Malle beter verbindt met de nabije abdij en de omliggende natuur. De startlocatie zou hierbij een nieuwe randparking zijn die ook vandaag naar voor wordt geschoven als het mobipunt/Hoppinpunt voor Westmalle. Het thema is gebaseerd op Malle als abdijgemeente waar men de natuur, de traditie en kwalitatieve producten kan proeven. De route kan al wandelend of met de fiets afgelegd worden. Ze wordt toegankelijk voor rolstoelgebruikers en kinderwagens.

Meise

De beide handelskernen van de gemeente Meise (Wolvertem en Meise) worstelen met een gebrekkige beeld- en verblijfskwaliteit. Het gemeentebestuur wil via verschillende ingrepen en maatregelen de bereikbaarheid van beide handelskernen verhogen en er de beleving en bedrijvigheid versterken. In Meise wordt ingezet op wayfinding, het faciliteren van het fietsverkeer, het doortrekken van de parktuin, ontharden en vergroenen van het Oudstrijdersplein en het toevoegen van belevingselementen. In Wolvertem wordt het netwerk van trage wegen versterkt, het groen doorgetrokken tot in de kern en beleving gestimuleerd. Het project kadert in een breder plan van aanpak om de kernen op te waarderen en zo dynamische handelaars, dienstverleners en horecaondernemers aan te trekken en de oprukkende leegstand in te dijken.

Oud-Heverlee

De gemeente Oud-Heverlee plant de volgende jaren een aantal grote investeringsprojecten om de bereikbaarheid en leefbaarheid van de dorpskern van Sint-Joris-Weert te versterken. Deze projecten kaderen binnen een ruimere ambitie om de hoge woondruk te bundelen in de kernen en deze te laten samengaan met een versterking van het voorzieningenniveau en een opwaardering van de publieke ruimte. Sterke kernen vormen daarbij een katalysator voor het aantrekken van en ruimte geven aan kleinhandel in de kernen. De voorbije jaren werd het kader voor de kernversterking van Sint-Joris-Weert vastgelegd in een sterk participatief proces. Hierin werd gekozen voor een gewijzigde verkeerscirculatie, waardoor de Beekstraat en de Stationsstraat aangelegd kunnen worden als kwalitatieve publieke ruimtes. De gemeente verwierf daarnaast ook de nodige percelen om de omgeving rond het ontmoetingscentrum als centrale groene ruimte uit te bouwen. De volgende jaren gaat dit transformatieproject in uitvoering, met focus op de investeringsprojecten die binnen een periode van drie jaar kunnen gerealiseerd worden: de aanleg van een groen dorpshart rond het ontmoetingscentrum, de heraanleg van het centrale deel van de Beekstraat als verkeersluwe centrum-as en de inrichting van het stationsplein als levendige en multimodale verblijfsruimte.

Pelt

Na de verbouwing van het oude gemeentehuis van Neerpelt investeert de gemeente Pelt in de heraanleg van het aangrenzende Kerkplein. Op basis van de eerder uitgevoerde ruimtelijke studie van de Dommel, die door het centrum stroomt, en het voorontwerp van de beleidsvisie Peltorama 2050, zal nu worden gestart met de concrete uitvoering. Het Kerkplein, ooit het historische hart van Neerpelt, situeert zich tussen de Sint-Niklaaskerk, het voormalige gemeentehuis Neerpelt en de Dommel. Het ligt langs de bruisende horecastraat en op wandelafstand van het nieuwe groene Marktplein en de winkelstraten. Het plein kent vandaag een sterk verharde inrichting en wordt vooral benut als parking. Met de heraanleg van het Kerkplein wordt de Dommel op een attractieve manier opnieuw geïntegreerd in de omgeving. Het plein wordt onthard en vergroend en getransformeerd naar een veilige, autovrije verbinding voor actieve weggebruikers. Auto’s kunnen nog steeds terecht in de randparkings die ondersteund worden door een parkeergeleidingssysteem en dynamische infoborden. Het vernieuwde Kerkplein wordt zo ingeschakeld in de trage verbinding naar Vondersbroek. Het creëren van een groenblauwe dooradering versterkt dan weer de beleving en leefbaarheid in het centrum.

Riemst

In Kanne opent binnenkort een nieuwe belevingsroute binnen het Limburgse fietsroutenetwerk: Fietsen onder de Grond. Het is de ambitie van het gemeentebestuur om dit project aan te grijpen en te gebruiken als katalysator voor de verdere strategische ontwikkeling op gebied van toerisme en lokale economie. Het gemeentebestuur van Riemst zet in op een gerichte spreiding over de verschillende deelgemeenten, partnerships en cross-overs met ondernemers en bedrijven, maar ook op ondersteunende maatregelen voor een gastvrije en competitieve bezoekerseconomie. Specifiek in het dorp Kanne, in de nabijheid waarvan Fietsen onder de Grond zal geopend worden, worden bijzondere inspanningen geleverd om de uitdagingen die gepaard gaan met meer bezoekers om te buigen in kansen tot het verhogen van de leefbaarheid en het behoud van het draagvlak van de inwoners. In kader van het Masterplan Kanne wordt parkeren buiten de dorpskern vergemakkelijkt, een autoluw en op beleving gericht dorpshart gecreëerd en duurzame mobiliteit gefaciliteerd. Binnen het project worden groene, open rustplekken en trage verbindingen aangelegd in de kanaalomgeving en de zone rond de jachthaven. Er komen perifere parkings aan de kanaalbrug, de jachthaven en het Jekerpark.

Roeselare

Voor bezoekers van het centrum in Roeselare is het niet altijd duidelijk hoe ze zich van de invalswegen best naar het centrum verplaatsen, waar ze hun wagen of fiets kwijtkunnen en hoe ze zich moeten begeven van de parking naar het centrum. Stad Roeselare wil graag data inzetten om tot meer data-gedreven beslissingen te komen in het beleid rond de bereikbaarheid van de kern. Daarnaast zullen ook uniforme, multifunctionele LED-schermen geplaatst worden op strategische plaatsen om mensen te informeren over bijvoorbeeld wegenwerken. De schermen zullen daarnaast fungeren als parkeergeleidingssysteem. Ten slotte zullen bezoekers van de verschillende parkings naar het winkelcentrum geleid worden door de opwaardering van het parkeerhuisje van de stationsparking en het aanpakken van de Poststraat.

Veurne

Veurne zit in een stevige transitie die de historische kern onder druk zet. De verkeersdruk van en naar het centrum is flink gestegen, waardoor een aanpassing van het mobiliteitsplan noodzakelijk is. Een nieuw mobiliteitsplan betekent ook een aanpassing van bewegwijzering, parkeermogelijkheden, keuze van vervoersmiddel en infrastructuur. In het nieuwe mobiliteitsplan krijgt de fiets een centrale plek, met onder meer twee nieuwe fietsbruggen tussen het centrum en cruciale wijken. In dit project investeert de stad in de vernieuwing van de Rozendalstraat als toegangspoort voor fietsers en in een grote centrumparking in de Oude Vestingstraat waardoor de auto minder bepalend wordt in het straatbeeld. Daarnaast komen er bijkomende fietsstalplaatsen, laadpunten, sensoren voor kortparkeren, wayfinding naar en binnen de kern en de implementatie van een fietszone in de ganse binnenstad.

Vilvoorde

Het centrum van de stad Vilvoorde was de voorbije jaren één grote werfzone. Alle grote verkeersassen werden heraangelegd, de infrastructuur voor openbaar vervoer en zwakke weggebruikers maakte een grote sprong vooruit. Dit leidde echter tot een gevoel van onbereikbaarheid van het centrum en de daar gelegen winkels. Bijkomend werden heel wat bovengrondse parkeerplaatsen geschrapt en gecentraliseerd in een nieuwe ondergrondse parking (Grote Markt). Die ondergrondse parking blijft echter onderbenut. De toegang is onvoldoende aangeduid en voor bezoekers is ook niet duidelijk of er nog plaats beschikbaar is bij het binnenrijden van de stad. Via dit project willen Stad Vilvoorde de grote shift die het centrum van de stad gemaakt heeft, van verouderde puur autogerichte infrastructuur richting duurzame ingrepen en ondersteuning van de zwakke weggebruiker, afronden. Door een goede aanduiding van de beschikbare parkeerplaatsen in de gecentraliseerde parkings, en in het bijzonder van de ondergrondse parking Grote Markt, wil de stad zoekverkeer voorkomen, de verkeersveiligheid verhogen en meer wagens weghalen uit het straatbeeld.

Wevelgem

Wevelgem wil investeren in een nieuw ontmoetingscentrum en een dynamisch en aantrekkelijke kern in Gullegem. Een autoluw plein zal ruimte bieden voor evenementen, de wekelijkse markt, kermisactiviteiten en terrasjes voor dagelijkse ontmoetingen. Rondom het plein komt nieuw aangelegd groen met onder meer de kerktuin, heel wat rustplekken en een groene speelzone. In functie van beleving en duurzaamheid wordt de Heulebeek terug opengelegd, waarvoor de gemeente samenwerkt met de Vlaamse Milieumaatschappij. Met de ontwikkeling van een klimaatrobuuste beek wordt het centrum van Gullegem aangepast aan de klimaatverandering. De oevers zijn divers en bieden ruimte aan lokale fauna en flora. De zachte oevers en hermeandering bieden extra buffercapaciteit op momenten van een hoge waterstand. Vanuit het principe van duurzaam waterbeheer wordt zoveel mogelijk water gebufferd en geïnfiltreerd. Verharding maakt plaats voor beplanting die zorgt voor schaduw en verkoeling. In het centrum wordt het STOEP-principe vooropgesteld en komt er een uitbreiding van het fiets- en wandelnetwerk die het centrum beter doorwaadbaar maakt. Aanpalende straten worden heraangelegd om de verkeersleefbaarheid en verkeersveiligheid te verhogen. Het centrumparkeren wordt geoptimaliseerd op wandelafstand. Verhoogde bushaltes, deelmobiliteit en elektrische laadpalen zorgen voor een duurzame toets in het centrum.

Contact

Stuur bij voorkeur een e-mail naar VLAIO. Toch iets via de post bezorgen? Alle VLAIO-kantoren hebben voortaan één postadres.