Afstandstolkendienstverlening

Uitdaging

Een afstandstolkendienst biedt aan doven de mogelijkheid om met horenden (en vice versa) op afstand in Vlaamse Gebarentaal te communiceren. Om in de toekomst aan doven de mogelijkheid te bieden om altijd en overal gebruik te kunnen maken van een afstandstolkendienst zijn diverse technische (hardware en software) en organisatorische vernieuwingen van de huidige systemen nodig.

Momenteel werken in Vlaanderen meerdere vergelijkbare dienstverleningen naast elkaar. Deze versnippering is voor gebruikers enorm verwarrend. Schaalvergroting door harmonisering kan de organisatiekost van een afstandstolkendienst doen dalen en het gebruik van de afstandstolkendienst doen stijgen.

Doel is dat de dove gebruikers iedereen telefonisch kunnen bereiken (bv. nooddiensten…) en dat ze door iedereen kunnen gebeld worden (bv. collega’s, dokter…) in een door hen gewenste taal en communicatiemodus en met bescherming van de eigen privacy.

Delen: