Uitdaging
Het project beoogt de bouw van een innovatieve sleeptank en het optimaliseren van de opbouw van de afwerklaag die zal worden aangebracht op bodem en zijwanden voor het Waterbouwkundig Laboratorium van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken en het Eigen Vermogen Flanders Hydraulics.
Deze afwerklaag zorgt ervoor dat de geometrische tolerantie op de doorsnede van de sleeptank binnen de millimeter wordt gebracht.
Bijkomend wordt met deze innovatieve opdracht ervoor gezorgd dat dit over een afstand van 90 meter zonder naden of voegen kan uitgevoerd worden.
De nieuwe tank van 177 m lang en 20 m breed zal worden gebruikt om de krachten op schaalmodellen van schepen te meten. Met de resultaten worden wiskundige modellen opgesteld die het manoeuvreergedrag van schepen voorspelt in ondiep en beperkt water. Dit is belangrijk om de toegankelijkheid en veiligheid te garanderen van de Vlaamse havens en bevaarbare waterlopen.
De nieuwe sleeptank zal uitgerust zijn met een wagen bestaand uit een hoofdwagen die in de lengte-richting rijdt, een dwarswagen, een verticaal positioneringssysteem van het scheepsmodel en een giertafel om het model 360° rond te kunnen laten draaien. Een aantal extra voordelen betreffen de observatie ramen in de bodem en zijmuren, grote scheepsmodellen tot 8 m en een state-of-the-art golfmaker.