Uitdaging
Digitale hoogtemodellen (DEMs) geven de hoogteligging weer van de aardoppervlakte en omvatten zowel de hoogte op het land (topografie) als de diepte van de zee- of rivierbodem (bathymetrie). DEMs worden gebruikt in tal van toepassingen, zoals nautische kaarten, baggerplannen, morfologische analyses, habitatmapping en numerieke modellering.
In kustgebieden, waar land en water samenkomen, kan de hoogteligging niet bepaald worden met één enkele techniek. Bathymetrische gegevens worden ingewonnen met akoestische metingen, terwijl de aangrenzende topografie wordt opgemeten met laserscanning vanuit de lucht. Over het algemeen wordt de bodemligging van het Schelde-estuarium en het kustgebied één keer per jaar volledig bepaald door de beschikbare gegevens samen te brengen.
Het uitvoeren van deze peilingen heeft momenteel te kampen met twee grote uitdagingen:
- Het bereik van een peilgebied wordt beperkt door wat mogelijk is om op één dag te peilen. Om uitgestrekte gebieden te karteren zijn er meerdere peildagen (soms weken) nodig of eventueel meerdere peilschepen nodig die gelijktijdig werken. Daardoor worden sommige gebieden slechts om de paar jaar gepeild. Het verzamelen en verwerken van bathymetrische gegevens is duur en arbeidsintensief.
- Om ook de intergetijdengebieden te karteren is zelfs een nog grotere inspanning vereist. Bathymetrische peilingen dienen dan best uitgevoerd te worden bij hoog water, waardoor er per dag minder tijd geschikt is voor het uitvoeren van de peilingen. Laser-altimetrische metingen dienen uitgevoerd te worden bij laag water én bij optimale weercondities. Het combineren van de resultaten van beide meettechnieken tot één gebiedsdekkende kaart met de bodemligging is ingewikkeld en zorgt voor een hoge kost voor het verzamelen van de nodige gegevens.
Om deze uitdagingen op te lossen gaat het departement MOW - Maritieme Toegang samen met PIO op zoek naar innovatieve oplossingen die het mogelijk maken de hydrografie van rivieren en zeeën op te meten:
- over grote zones (bv. de volledige Westerschelde)
- op eenzelfde ogenblik (bv. één dag)
- zowel in ondiep troebel water en het aangrenzende intergetijdengebied
- met een verticale en horizontale nauwkeurigheid vergelijkbaar aan bestaande technieken.
Met dit project beoogt het departement MOW - Maritieme Toegang snellere, efficiëntere en goedkopere dienstverlening te garanderen in een voor Vlaanderen zeer belangrijke sector.