Uitdaging
Om de (toenemende) verkeersknoop in en rond Antwerpen aan te pakken, heeft de stad Antwerpen samen met verschillende partners het programma Slim naar Antwerpen opgezet. Dat programma beoogt een time, mind & modal shift waarbij mobiliteitsgebruikers (zowel bedrijven als burgers) een duwtje in de rug krijgen (= nudging) naar de voor hen meest optimale optie binnen het brede aanbod aan mobiliteitsoplossingen, en tegelijk een zo groot mogelijke keuzevrijheid blijven behouden.
Om de ambities van Slim naar Antwerpen te kunnen waarmaken, willen de stad Antwerpen en Digipolis in het kader van het PIO-project NXTMobility Incentives een platform opzetten waarmee incentives om mobiliteitsgedrag (van bedrijven en burgers) aan te passen snel en efficiënt kunnen worden gedigitaliseerd, beheerd, opgevolgd en verwerkt. De incentives zijn gericht op het realiseren van een time, mind en/of modal shift. Innovaties op vlak van gebruikersprofielen, het omzetten van reglementen naar code (machine-leesbaar) en standaardisatie op basis van Open Standaarden voor Linkende Organisaties (OSLO) liggen aan de basis van dit project.
Het beoogde (open) platform moet incentives die gedragsverandering op vlak van mobiliteit stimuleren centraal beschikbaar maken voor zowel overheden als dienstenaanbieders (mobiliteits- en Mobility-as-a-Service/MaaS-aanbieders) en op die manier ook het beheer (m.i.v. toekenning), de opvolging en de validatie van de incentives vereenvoudigen.