App voor (Nederlands)laagtaalvaardige medewerkers

Uitdaging

De stad Antwerpen wil de Nederlandse taalvaardigheid, en bij uitbreiding de digitale vaardigheden in het algemeen, van haar (anderstalige) laagtaalvaardige medewerkers aanscherpen om op die manier de ‘talige’ en ook de ‘digitale’ kloof te overbruggen. Hiertoe wil de stad Antwerpen een taalapp op de smartphone laten ontwikkelen waarmee (Nederlands) laagtaalvaardige medewerkers kunnen oefenen op spreken, schrijven, lezen en luisteren in/van het Nederlands.

Het moet een gebruiksvriendelijke taalapp worden die spelelementen incorporeert, permanent beschikbaar is (‘in ieders broekzak’) en dicht aansluit bij de leefomgeving van de doelgroep. Door de (directe) leidinggevenden actief te betrekken in (de ontwikkeling van) de taalapp en de aangeboden context maximaal te richten op de werkomgeving (vaktaal, werkinstructies, etc.) moet de taalapp een optimale leertransfer naar de werkvloer mogelijk maken.

De stad Antwerpen voert al een intensief en gericht intern taalbeleid om de inzetbaarheid van laagtaalvaardige medewerkers op de arbeidsmarkt (= zowel binnen als buiten de organisatie) te verhogen en om de communicatie op de werkvloer te verbeteren. De huidige gerichte aanpak levert ook al resultaten op maar is erg (tijds)intensief en bereikt slechts een klein deel (ongeveer 200 van de ongeveer 1.000 laagtaalvaardige medewerkers) van de doelgroep.

Met de beoogde taalapp wil de stad Antwerpen altijd (‘dagelijks’) en overal (‘op de werkvloer en ook thuis’) oefenkansen bieden aan laagtaalvaardige medewerkers, zodat taalverwerving en het verbeteren van taalcompetenties een wezenlijk onderdeel wordt van hun dagelijkse routine en niet enkel plaatsvindt tijdens momenten van opleiding of coaching. Op die manier kan ook de volledige doelgroep worden bereikt in plaats van enkel de beperkte groep die met de huidige aanpak kan worden begeleid.

Een interessant (en innovatief) element van de beoogde taalapp is het spelelement (gamification). Met de beoogde taalapp moeten medewerkers van de stad Antwerpen in spelvorm taaloefeningen kunnen maken. Door dat spelelement kunnen medewerkers intrinsiek worden gemotiveerd om (op de Nederlandse) taal te oefenen omdat ze meteen feedback krijgen en hun leerproces goed kunnen volgen, en ook omwille van het sociale aspect dat aan het spelelement verbonden is.

Delen: