Consumenten begeleiden naar lokale voeding

Voorbereiding

Samen met het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing en onder begeleiding van OneInchWhale, een consumer insights & marktonderzoeksbureau, werd in het voorjaar 2022 een voorbereidingstraject opgestart in het kader van dit project. In verschillende workshops werd nagegaan hoe de “Say-Do gap” omtrent de aankoop van lokale voeding op een vernieuwende manier kan onderzocht worden. Dit werd opgedeeld in 3 onderzoeksvragen:

  • Hoe kan de consument in het winkelpunt beter begeleid worden naar lokale voeding?
  • Wat is er nodig om snel en helder te communiceren over lokale voeding?
  • Hoe kan het aankoopgedrag naar lokale voeding beïnvloed worden?

Via een virtuele marktonderzoeksopzet wenst VLAM een antwoord te geven op deze vragen. VLAM beoogt een virtuele winkelomgeving op te bouwen die de realiteit van een winkelervaring zo dicht mogelijk benadert en hierin via exploratief marktonderzoek scenario’s omtrent de “Say-Do gap” te testen.

Op 16 december vond een marktconsultatie plaats om het marktonderzoeksopzet af te toetsen aan de markt om na te gaan in hoeverre ondernemingen oplossingen kunnen aanreiken of ontwikkelen. De presentatie van de marktconsultatie en het eindverslag van het voortraject door OneInchWhale zijn hieronder beschikbaar bij documenten. 

Documenten

Raadpleeg hier alle documenten van dit project (niet toegankelijke documenten)

Delen: