Uitdaging
Het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM) heeft zich binnen Vlaanderen ontwikkeld tot een marketingkenniscentrum dat kennis bezit over de markt, het consumentengedrag continu opvolgt en trends detecteert. Deze kennis wordt ingezet om de Vlaamse landbouw, tuinbouw, visserij en agrovoeding te ondersteunen en een gezonde, lokale en duurzame voeding te stimuleren bij de consument.
Uit onderzoek is gebleken dat de consument steeds meer belang hecht aan de herkomst van zijn voeding en nood heeft aan meer herkenbaarheid van lokale voeding. De coronacrisis heeft hier ook toe bijgedragen. De toegepaste methoden brengen de voorkeuren en de intenties van de consument al goed in kaart, maar geven nog onvoldoende inzicht in het effectieve gedrag van de consument.
Via vernieuwende marktonderzoeksmethoden zoals onder andere een digitale conceptstore, neuromarketing, kennisgrafieken, …. wenst VLAM de consument beter te begrijpen en te begeleiden naar een gezonde, lokale en duurzame voedingskeuze. Methoden in een nog wetenschappelijke/ conceptuele fase worden getest voor toepassing op een bredere schaal. Er wordt onderzocht welke inzichten deze nieuwe technieken kunnen bieden in de herkenbaarheid van voedingsproducten en het aankoopgedrag van de consument.