Fietsveilige tramsporen

Uitdaging

De Lijn is het Vlaamse overheidsbedrijf dat zorgt voor openbaar vervoer met bus en tram in Vlaanderen. Ongeveer 3,5 miljoen mensen maken jaarlijks een of meerdere keren gebruik van deze diensten. Naast een uitgebreid busaanbod baat De Lijn drie tramnetten uit (Antwerpen, Gent en de Kusttram).

Het nieuwe verkeersveiligheidsplan Vlaanderen 2021-2025 streeft naar een daling van het aantal verkeersdoden en zwaargewonden van 25% tegen 2025 en van 50% tegen 2030. Het verkeersveiligheidsplan focust extra op actieve weggebruikers, onder andere op fietsers. Uit een studie van de spoedongevallendienst van het UZ Gent blijkt dat in 2018 een kwart van alle geregistreerde fietsongevallen in Gent in relatie stond tot tramsporen. Ongevallen doen zich onder meer voor doordat fietsers met hun wielen in de tramsporen geraken of vallen bij het kruisen ervan.

De Lijn onderzoekt verschillende oplossingsrichtingen om de verkeersveiligheid rond tramsporen te verhogen. Eén van de oplossingen is het inzetten op fietsveilige tramsporen. In dit project gaan we concreet op zoek naar een duurzame opvulling van de gleuf van de bestaande groefrails. Deze opvulling moet naadloos aansluiten aan het loopvlak om de passage van fietsers veilig te helpen maken en zal pas ingedrukt worden bij een belasting van een tram zonder een gevaar te vormen voor ontsporing en/of elektrisch contactverlies van de tramwielen met de rails.

Delen: