Uitdaging
Als onderzoeksinstelling wil het Waterbouwkundig Laboratorium (WL) inzetten op state-of-the-art onderzoekstools en -infrastructuur. Voor onderzoek naar kustveiligheid, bevaarbaarheid van waterwegen, sedimenttransport en overstromingen zijn schaalmodellen onontbeerlijk.
Met dit project beoogt het WL stappen te zetten en vooruitgang te boeken richting de ontwikkeling van een nieuwe bouwtechniek die toelaat om fysische schaalmodellen voor onderzoek efficiënter, flexibeler en duurzamer te kunnen realiseren t.o.v. de huidige techniek die tijds- en kostenintensief is, weinig aanpassingen toelaat en voor veel afval zorgt.
Het idee is dat de schaalmodellen in de toekomst uitgefreesd worden uit een materiaal met een lage smelttemperatuur (< 40° C), waarbij het freesproces volledig automatisch verloopt zodat de schaalmodellen sneller, goedkoper en preciezer gerealiseerd kunnen worden. De lage smelttemperatuur van het materiaal laat aanpassingen gemakkelijk toe. Wanneer het onderzoek is afgelopen, wordt het schaalmodel terug gesmolten. Na stolling – liefst binnen een beperkte tijd - kan een volgend schaalmodel uitgefreesd worden. Zo wordt de afvoer van afval tot een minimum beperkt.
De innovatieve uitdagingen zitten in het vinden van:
- een materiaal met de juiste eigenschappen,
- de ontwikkeling van een volledig automatisch gestuurde freestechniek, incl. de ontwikkeling van een modulaire freesrobot die ook op andere reeds bestaande portalen gemonteerd kan worden, en
- de afstemming tussen de twee,
- op de beoogde schaal (bassin van 40m: + 1000 kubieke meter materiaal).