NXTMobility Werven

Uitdaging

Om de (toenemende) verkeersknoop in en rond Antwerpen aan te pakken, heeft de stad Antwerpen samen met verschillende partners het programma Slim naar Antwerpen opgezet. Dat programma beoogt een time, mind & modal shift waarbij mobiliteitsgebruikers (zowel bedrijven als burgers) een duwtje in de rug krijgen (= nudging) naar de voor hen meest optimale optie binnen het brede aanbod aan mobiliteitsoplossingen, en tegelijk een zo groot mogelijke keuzevrijheid blijven behouden.

De beschikbaarheid van accurate data over de staat van de mobiliteitsinfrastructuur is hierbij cruciaal. Om ervoor te zorgen dat alle mobiliteitsaanbieders over de meest optimale en correcte informatie beschikken over werven en inname van het openbaar domein (bv. voor manifestaties), moeten deze data reeds vanaf de bron goed worden gecapteerd, en moeten de verschillende stakeholders worden gestimuleerd om de data up-to-date te houden.

Vanuit die optiek beogen de stad Antwerpen en Digipolis met het PIO-project NXTMobility Werven de ontwikkeling van een tool om informatie over werven en inname van het openbaar domein op een efficiëntere manier in te geven, door te geven en te onderhouden. Meer bepaald moet de tool toelaten om werfinformatie vectorieel in te geven en in staat zijn om de data onmiddellijk om te zetten van polygoon naar vectorieel formaat en omgekeerd. Vergunningen voor werven en inname van het openbaar domein moeten worden aangevraagd via het Generiek Informatieplatform Openbaar Domein (GIPOD). Voor de invoer van data in het GIPOD moet (wettelijk verplicht) het polygoon formaat worden gebruikt. Dat formaat is handig voor snelle data-invoer maar het is onbruikbaar voor de verdere (digitale) verwerking van data ten behoeve van informatiesystemen die een hoger detail nodig hebben, bv. routeplanners, mapping tools en (andere) systemen die door mobiliteitsaanbieders worden ingezet.

NXTMobility Werven kadert niet alleen in de groeiende behoefte aan accurate data over (de staat van) de mobiliteitsinfrastructuur maar ook in de verdere technologische push richting autonoom rijdende voertuigen.

NXTMobility Werven maakt, samen met de PIO-projecten NXTMobility Manager en NXTMobility Incentives, deel uit van de digitale architectuur ‘NXTMobility’ die de realisatie van Slim naar Antwerpen (digitaal) onderbouwt. NXTMobility heeft tot doel de verschillende digitale mobiliteitssystemen aan elkaar te koppelen zodat mobiliteit en mobiliteitsgedrag efficiënter kunnen worden (aan)gestuurd en de verschillende data en services met externe spelers kunnen worden gedeeld en geïntegreerd.

Ook wordt NXTMobility Werven uitgevoerd in nauwe samenhang met het PIO-project WAKANDA dat eveneens de opvolging van werven voor ogen heeft, maar dan op het Vlaamse (bestuurs)niveau en eerder vanuit een beheersmatige (beschikbaarheid en interne doorstroom van data) dan een technische (kwaliteit en herbruikbaarheid van data) behoefte.

Delen: