Uitdaging
Het Departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW) wil met behulp van geavanceerde data-analyse komen tot een predictief onderhoud van de sluizen.
Als input voor de data willen we de sluisdeuren uitrusten met verscheidene sensoren en deze info combineren met reeds bestaande data. Enerzijds kunnen de data van de sensoren relevant zijn voor directe toepassingen, maar anderzijds willen we de nieuwe en bestaande data ook gebruiken om voorspellende variabelen te definiëren.
Als piloot stelt MOW de sluisdeuren van Evergem voor omdat de sluis volgend jaar wordt drooggezet en we beschikken over drie identieke puntdeuren.
Vandaag de dag zijn vele sluizen in Vlaanderen al uitgerust met sensoren voor de sturing en registreren de waterwegbeheerders deze data voor een beperkte tijd. De deuren zelf zijn echter niet uitgerust met sensoren. Bovendien wordt de data die beschikbaar is, amper benut voor onderhoudsdoeleinden of beheer van de sluisdeuren.
Een groot deel van de waterwegbeheerders hanteert een eerder reactieve aanpak wat onderhoud betreft. Bij een defect wordt de sluis gerepareerd, wat voor veel hinder zorgt en de herstelkosten ook vaak doet oplopen.
Het project kadert binnen een ruimere opzet. MOW werkt momenteel op basis van bestaande data aan een waarschuwingstool voor onderhoud. Doelstelling is om met behulp van bijkomende sensoren bijkomende data te capteren om het preventief en predictief onderhoud mee te onderbouwen vanuit het oogpunt ‘Structural Health Monitoring’.
Bij succes zal dit project MOW in staat stellen om met behulp van voorspellende modellen de Vlaamse sluizen efficiënter en effectiever te helpen onderhouden en beheren, met minder hinder voor de scheepvaart.