Predictief onderhoud op sluisdeuren

Uitvoering

De opdracht werd aan Zensor gegund in de loop van mei/juni 2021.

Het eerste overleg tussen MOW en Zensor vond plaats op 21 juni 2021. Doel was om het plaatsen van de sensoren op de sluisdeuren van Evergem in de loop van oktober 2021 voor te bereiden.

De sluis werd gestremd van 1 oktober tot 1 november 2021. Dan gingen de deuren eruit en werden ze naar het atelier gebracht voor herstelwerken. In de tweede helft van oktober werden de meeste sensoren op de deuren gemonteerd, waarna de deuren terug in de sluis werden geplaatst.

De sensoren zijn divers van aard en bestaan uit rekstrookjes, accelerometers, inclinometers, rotary encoders, afstandsmeters,… om de positie en krachten op de deurvleugels zo nauwkeurig mogelijk te kunnen inschatten.

Sinds 2 november 2021 is de grote sluis opnieuw in gebruik. Op 4 november 2021 werd samen met MOW en De Vlaamse Waterweg een persbericht opgesteld met meer informatie over de uitvoering. Je kan het vinden bij documenten. Het bericht werd opgepikt door diverse media: vrtnews, De Scheepvaartkrant (NL), Het Nieuwsblad, AVS, enz.

Sinds maart 2022 volgt Zensor continu de gezondheidstoestand op van een aantal sluisdeuren in Evergem. Dit gebeurt adhv online beschikbaar opvolgsysteem en -platform dat Zensor aan MOW aanbiedt en verder uitbouwt met de functionaliteiten (analyses van kenmerken van sluisdeuren) die MOW wenst. Het platform blijkt een grote meerwaarde te zijn voor hun analyses.  

Totnogtoe is dit een zeer succesvol project, zowel qua plaatsing van de sensoren, uitlezen van data, data-ontsluiting, en data-analyse. MOW is heel tevreden over de samenwerking en heeft al heel wat kennis en inzichten verworven totnogtoe. Zelfs in die mate dat MOW overweegt om een gelijkaardig sensor-monitor-systeem te laten installeren op een van haar bruggen.

Documenten

Raadpleeg hier alle documenten van dit project (niet toegankelijke documenten)

Delen: