Turing - Automatisch aansturen Vlaamse wegverlichting met lokale en actuele data

Uitdaging

Op de Vlaamse autosnelwegen brandt de wegverlichting enkel daar waar het nodig is. Concreet gaat het licht uit als het kan, en blijft het aan als het moet.

In 2011 werd door het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) een lichtvisie ontwikkeld als antwoord op de klimaatdoelstelling van de Europese Unie om tegen 2020 het energieverbruik te doen dalen met 20%. Sindsdien daalde het aantal verlichte wegvakken met bijna de helft.

Momenteel wordt de wegverlichting aangestuurd op basis van historische verkeersintensiteiten en weersvoorspellingen per provincie. Nochtans zijn lokale en real time data over verkeersintensiteit en weersomstandigheden beschikbaar. Door een combinatie van rule-based algoritmes en machine learning kunnen interne en externe databronnen geïntegreerd worden in het huidig systeem dat de wegverlichting aanstuurt.

AWV wenst met deze gegevens nauwkeuriger en meer locatiegebonden te gaan beslissen of de wegverlichting al dan niet moet branden op een specifiek wegsegment. Op deze manier kan AWV een efficiëntere bijdrage leveren tot de klimaatdoelstellingen en aan het bevorderen van de verkeersveiligheid. Bovendien zal het systeem ook toelaten om de werklast van de operatoren aanzienlijk te verminderen.

Delen: