Voetgangers- en fietsbruggen in composietmaterialen

Uitdaging

Het voorgestelde PIO-project kadert in een proefproject van De Vlaamse Waterweg en het Departement MOW voor de bouw van twee fietsbruggen in composietmateriaal. Het gebruik van composietbruggen is in Vlaanderen bijna onbestaande, hoewel composietmateriaal (in deze context: vezelversterkte kunststoffen) een aantal belangrijke voordelen biedt.

Ze zijn o.a. sterker, duurzamer en onderhoudsvriendelijker dan de “klassieke” bouwmaterialen. Ook kenmerken zoals lichtgewicht, flexibiliteit en beperkte installatieduur zijn, zeker in de context van fiets- en voetgangersbruggen, interessant.

Ondanks dit potentieel is onvoldoende kennis bij overheden en studiebureaus in Vlaanderen om ontwerpkeuzes en rekennota’s op te maken of evalueren, waardoor de toepassing van composietbruggen achterblijft.

Ook bestaan er nog geen normen op Belgisch of Europees niveau voor de berekening van dergelijke constructies.

Bedoeling van het proefproject is om in eerste plaats bij MOW kennis op te doen over het ontwerp en gedrag van dergelijke composietbruggen, zodat in toekomstige opdrachten een meer overwogen keuze gemaakt kan worden.

In dat opzicht is ondersteuning gezocht om het ontwerp op te volgen en het gedrag van de bruggen te monitoren.

Dat laatste impliceert o.a. de inbouw van sensoren in de bruggen. Het is ook expliciet de bedoeling dat de kennis uit het project ruim gedissemineerd zal worden, o.a. naar andere overheidsinstanties, studiebureaus, aannemers, enz..

Delen: