Outfit huren in de kledingbibliotheek
The Community of Closets
Via de verhuur en verkoop van duurzame mode maakt Marina Horseling met The Community of Closets haar droom waar in Amersfoort.
Het idee van The Community of Closets hoeft niet ver gezocht te worden. Eigenares Marina had zelf een stevig gevulde kledingkast. Ze bedacht dat via verkoop én verhuur van duurzame mode, er veel meer mensen blij gemaakt konden worden én dat het bovendien goed was voor het milieu.
Het is een concept dat al op verschillende plekken in Nederland - bijvoorbeeld The Swapshop in Amsterdam en Rotterdam - zijn weg naar de winkelstraten vond, maar in de thuisstad van Marina nog niet aanwezig was.
Marina kon The Community of Closets openen in de Retourboulevard, een treffende naam voor een duurzaam warenhuis in Amersfoort gericht op het bijdragen aan een circulaire toekomst. Aanvankelijk werd gestart op een kleine 15 m², maar al snel verdubbelde de oppervlakte.
Het concept maakt duurzame fashion toegankelijk voor iedereen en dat slaat aan. Het grote voordeel is dat je niet meteen hoeft te kopen. Je kan het kledingstuk eerst huren alvorens te beslissen. Was het uiteindelijk toch je ding niet? Geen probleem! Dan wordt het opnieuw gewassen en komt het terug in de winkel.
Haar concept draagt bij aan een groenere toekomst. Op deze manier zet ze de consument aan om na te denken over hun koopgedrag en biedt ze tegengewicht aan de trend die van mode een wegwerpproduct maakt. Het is beter voor het milieu, het vermindert de afvalberg en ook voor jezelf zit er een groot voordeel aan: het is betaalbaar(der) en je kledingkast blijft dynamisch.
Betaalbaar
In de winkel van Marina is geen sprake van tweedehands of derdekans. Ook de terminologie draagt bij aan de hipheid van het concept. Zo spreekt Marina over een 'pre-loved' item en dat kan je per dag huren voor afgerond zo'n 10 % van de verkoopprijs. Er is zo voor elk budget een duurzame optie. Ook een abonnement is mogelijk waarmee op dagelijkse basiskleding kan geruild worden. Dat principe werkt een beetje als een tijdloze kledingkast, met steeds 'nieuwe' en leuke items.
Het doelpubliek bestaat hoofdzakelijk uit vrouwen tussen 20 en 49 jaar, al wordt er ook aan de mannen gedacht. Vanuit het geloof in uniseks zijn er geen aparte kledingsecties voor mannen en vrouwen. Het gaat om het leuk vinden van een kledingstuk.
De 'pre-loved' kleding krijgt ze binnen dankzij donaties uit haar netwerk. Maar - om te voldoen aan de wensen van de klanten - is er ondertussen ook nieuwe kledij te vinden. Het gaat dan om duurzame basisstukken om de kledingkast mee aan te vullen. Hiervoor werd een streng selectiebeleid ontworpen.
Enkel leveranciers die volledige transparantie in hun processen bieden komen in aanmerking. Alle nieuwe kledij is in Nederland gemaakt, vaak met de hand en voor 90 % door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Ook de stoffen zijn volledig traceerbaar.
Complementair assortiment
Er is niet alleen kledij te vinden bij The Community of Closets. Ook creatieve ondernemers en hun producten maken onderdeel uit van het concept. Onder meer sieraden van Suzan Silvius en Copper Gorgeous worden aangeboden maar ook bijvoorbeeld kaarsen van Light Power.
De ondernemer in Marina is alvast nog veel van plan. Er zijn plannen om een productielocatie op de bovenverdieping te starten. Denk maar aan een wasserette, een (werk)atelier, een inspiratieruimte voor workshops, etc. Het einddoel is dat The Community of Closets hét Amersfoortse centrum voor herbestemming van kleding en toebehoren wordt. Liefst met verschillende 'swap'-punten op andere plekken.
Dressr
Ook in Vlaanderen werden al verschillende initiatieven gelanceerd, zowel via fysieke winkels, een online platform of omnichannel. Een voorbeeld is Dressr, dat via een online platform duurzame mode aanbiedt. Het concept was een primeur in België waardoor voor onderneemster Caroline Cecile Baeten heel wat voorbereidend werk werd verricht. Met de hulp van verschillende advies- en ondersteuningstrajecten werd Dressr een succes en koestert de onderneming ondertussen internationale ambities, zoals uitgebreid toegelicht in het VLAIO-ondernemersverhaal.