Evalueren
Een data-gedreven ontwerpgerichte aanpak is essentieel voor het creëren van effectieve en impactvolle leerinterventies in het ondernemerschapsonderwijs.
Bij een ontwerpgerichte aanpak ligt de focus op het continu leren en verbeteren van onderwijsinterventies. Het doel is om te begrijpen in welke mate de ontworpen interventies leerwinst opleveren en waar mogelijke verbeteringen kunnen worden aangebracht. Dit proces is iteratief en flexibel, waardoor docenten kunnen reageren op real-time feedback en de leerervaringen van studenten kunnen beïnvloeden. Een ontwerpgerichte benadering biedt ruimte voor onverwachte leerwinsten die tijdens het leerproces zelf kunnen ontstaan. Een dergelijke aanpak maakt gebruik van zowel kwantitatieve als kwalitatieve data. Kwantitatieve data kunnen worden verzameld met behulp van gevalideerde instrumenten die ondernemende competenties en mindset meten. Kwalitatieve data bieden diepere inzichten in de leerervaringen en percepties van studenten.
Hoe starten met een ontwerpgerichte aanpak?
- Impactdata bepalen: Denk voor de implementatie goed na over welke impactdata je wilt verzamelen. Dit verschilt van de beoordeling van studenten, waarbij de focus ligt op het vooruithelpen, en bij curriculair onderwijs beoordelen, van de individuele student. Bij een impact assessment ligt de focus op het evalueren en verbeteren van het ontworpen artefact OO en richt het zich op de volledige groep studenten die deelnemen aan de cursus.
- Verzamel data: Gebruik een mix van kwantitatieve en kwalitatieve methoden om een volledig beeld te krijgen van de leerwinsten. Kwantitatieve benaderingen kunnen gevalideerde instrumenten omvatten die ondernemende competenties en mindset meten, terwijl kwalitatieve data kan worden verzameld via interviews, reflecties, observaties en Experience Sampling Methodologie (EMS) instrumenten.
- Analyseer en reflecteer: Evalueer de verzamelde data om te bepalen welke interventies effectief zijn geweest en waar verbeteringen nodig zijn. Maak onderscheid tussen korte- en langetermijnimpact:
- Kortetermijnimpact: Focus op leerwinst tijdens en kort na de leerinterventie.
- Langetermijnimpact: Beoordeel of er transferleren heeft plaatsgevonden en of de ondernemende mindset heeft geleid tot ondernemend gedrag in de echte wereld, zoals het opstarten van nieuwe bedrijven of het optreden als change makers binnen organisaties.
- Itereer en verbeter: Pas de leerinterventies aan op basis van de bevindingen en blijf het proces herhalen om continue verbetering te waarborgen
Door een datagedreven ontwerpgerichte aanpak te omarmen, kunnen docenten effectievere en betekenisvollere leerervaringen creëren die niet alleen de geplande doelen bereiken, maar ook onverwachte en waardevolle leerwinsten opleveren. Dit leidt tot een dynamischer en succesvoller ondernemerschapsonderwijs.