VLAIO EntreDesign Canvas

Over het waarom van ondernemend onderwijs en het bepalen van leerdoelen

Deze bouwsteen helpt je bij het formuleren van de algemene doelstelling van het onderwijsprogramma (het waarom) die je beoogt en de vertaling ervan in leerdoelen.

Waarom

In 2019 werd het Decreet tot wijziging van de regelgeving betreffende het toezicht op en bepaalde organisatorische aspecten van het hoger onderwijs goedgekeurd. Deze wijzigingen moedigen instellingen aan om ondernemerschapsonderwijs te bevorderen. Het begrip ‘ondernemend handelen’ en de rol van ‘ondernemer’ als mogelijke carrièrekeuze voor alle afgestudeerden hoger onderwijs werden expliciet opgenomen. 

Het doel van breed ondernemend onderwijs is om de ondernemende mindset en gedrag van studenten te vergroten, wat uiteindelijk moet leiden tot ondernemend handelen in een specifieke context. De studenten handelen om de wereld te veranderen, vaak niet alleen door kansen te detecteren, maar door ze te creëren. Dit ondernemend handelen stimuleert dan verder het ondernemend leren. 

De afgelopen 30 jaar is de definiëring van ondernemend handelen geëvolueerd van een smalle (in de context van opstart en runnen van een eigen onderneming) naar een brede invulling. 

Ondernemend handelen omvat volgende kenmerken:

  • gericht op de creatie van waarde voor anderen en zichzelf,
  • door kansen te zien of te creëren,
  • hiertoe de nodige middelen te verzamelen en in te zetten en
  • ondernemende ideeën om te zetten in concrete actie.

Het VLAIO EntreDesign Canvas bouwt voor op deze brede benadering van ondernemerschap en steunt op volgende uitgangspunten:

  1. Ondernemend Onderwijs stimuleert het ondernemend leren als een sociaal-emotioneel en cognitief proces.
  2. Ondernemend onderwijs wordt vormgegeven zodat het een progressie van de ondernemende mindset en handelen van studenten aanzwengelt, met als resultaat ondernemende burgers.
  3. Ondernemend onderwijs is actiegericht en heeft als kern authentieke ondernemende leertaken. Het uitvoeren van deze authentieke taken stimuleert zowel cognitieve als niet-cognitieve ondernemerschapscompetenties, resulterend in een ondernemende mindset en handelen.
  4. Ondernemend onderwijs leidt op tot ‘change agents’ die in staat zijn het ondernemende leerproces op een zelfgestuurde manier voort te zetten. Ondernemend leren omvat daarom het stimuleren van diepgaande reflectie en het activeren van metacognitie en cognitieve flexibiliteit.
  5. Ondernemend onderwijs heeft een studentgerichte aanpak, waarbij de mate van personalisatie en zelfregulatie binnen een spiraalvormig curriculum op het juiste moment wordt ontworpen. Door geleidelijk op het juiste moment af te bouwen, wordt precies genoeg ondersteuning geboden in het leerproces.
  6. De pedagogische/didactische methoden zijn afgestemd op zowel de vooraf bepaalde leerdoelen als het vaardigheidsniveau van de student. 

Lees meer over het wat en waarom van ondernemerschapsonderwijs.

Leerdoelen

De docent heeft de keuze om een aantal mogelijke leeroriëntaties na te streven. In functie van de gekozen leeroriëntatie kunnen dan vervolgens leerdoelen worden geformuleerd. 

Breed ondernemend onderwijs kent een 5-tal mogelijke (combineerbare) leeroriëntaties:

  • het verwerven van kennis over ondernemerschap (ondernemerschap als voorwerp van studie en onderzoek), 
  • de ontwikkeling van initiatief en ondernemendheid als een levensvaardigheid (persoonlijk ondernemerschap),
  • de opstart en runnen van een eigen onderneming (extern ondernemerschap), 
  • het leren participeren in en bijdragen aan het proces van meerwaardecreatie in een bestaande organisatie (intern ondernemerschap of intrapreneurship), 
  • het realiseren van sociale en maatschappelijke impact, globale uitdagingen en transities (impactondernemerschap). 

Meer informatie over leeroriëntaties (in opbouw)

Hoe kom je tot leerdoelen? (in opbouw)