Uitdaging
DAB Vloot van het Agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust is een belangrijke actor in het aanbod van openbaar watergebonden personenvervoer en automobiliteit op verschillende locaties in Vlaanderen.
In de havengeul van Oostende opereren drie kustveren. Bij de huidige aanmeerprocedure moet de schipper het kustveer manueel dicht naar de ponton sturen om aan te meren, wat bij hevige deining niet eenvoudig is en aanleiding kan geven tot extra manoeuvres en extra brandstof- (of elektriciteits-) verbruik, risico op een botsing met de ponton en onaangename schokken voor de passagiers en bemanningsleden. Bij het aanmeren wordt het schip op één plek vastgemaakt met een meertouw aan een bolder. Na aanmeren en vastleggen van het meertouw, is er permanent propulsie nodig om het veer op zijn plaats te houden wat extra brandstof- (of elektriciteits-) verbruik veroorzaakt.
Samen met PIO gaat Vloot op zoek naar een innovatief geautomatiseerd systeem voor aan- en afmeren (zonder meertouwen) dat de veerboot vastneemt, tegen de ponton trekt en vasthoudt bij aanmeren en de omgekeerde handeling uitvoert bij afvaart.
Naast meer comfort en veiligheid voor de bemanning en publiek, zal een automatisch systeem ook voor een hogere stabiliteit van veer en ponton zorgen, zodat het elektrische veer gemakkelijker en frequenter opgeladen kan worden.