Aanbesteding
Scope van de opdracht
Het is de bedoeling om een digitaal platform te laten ontwikkelen voor de opvolging van woningonderzoeken en de procedures verplicht conformiteitsattest, leegstand, ongeschikt- en onbewoonbaarheid en verwaarlozing. Het zou moeten gaan om een software-as-a-service platform waarbij de Stad Aalst volledig ontzorgd wordt en onderhoud en ondersteuning mee voorzien wordt.
Belangrijke elementen van het te ontwikkelen platform zijn: de digitale interactie met de burgers via een e-loket; de digitale administratie (digitale opmaak van het technisch verslag, digitale taakplanning en opvolging); de koppeling met diverse databases van andere overheden.
De functionaliteiten die het platform minimaal zou moeten bezitten, werden per procedurestap in detail uitgeschreven in het bestek. Daarnaast voorziet het bestek nog in bijkomende functionaliteiten of doorontwikkelingen.
Omdat de Stad Aalst niet de enige gemeente is met deze behoefte (ook andere steden en gemeenten hebben het conformiteitsattest ondertussen verplicht gemaakt), wordt een zo modulair en generiek mogelijke oplossing beoogd, die mits aapassingen deels of geheel ook bij andere administraties een verschil kan maken. Een generieke blueprint voor de basisfunctionaliteiten is daarom als verplichte optie in de opdracht mee opgenomen.
Procedure
Gebruikte procedure: de mededingingsprocedure met onderhandeling. Deze procedure verloopt in twee fasen: een selectiefase (obv leidraad en kandidatuurstellingen) en een gunningsfase (obv bestek en offertes).
Selectie
De Stad Aalst heeft de selectieleidraad op 2 juni 2022 gepubliceerd op e-procurement. De kandidatuurstellingen werden verwacht uiterlijk tegen 5 juli 2022, 11:00. Voor de concrete modaliteiten van indiening verwijzen we naar de publicatie op e-procurement. De Stad Aalst heeft de kandidatuurstellingen mondeling laten toelichten tijdens een online overleg op 7 of 8 juli 2022.
Gunning
De gunningsfase (incl. onderhandelingen) vond plaats in het najaar van 2022 en het voorjaar van 2023.