Uitdaging
Het project heeft als doel om evt. met behulp van blockchaintechnologie een open platform of zgn. toekomstgericht ‘elektronisch personeelsdossier’ te ontwikkelen voor slimme aanstellingen en overeenkomsten binnen het onderwijs, en dit voor de 4 000 scholen en 180 000 personeelsleden die onder AGODI en AHOVOKS vallen.
Momenteel gaan aanstellingen of overeenkomsten voor personeelsleden in het onderwijs nog gepaard met behoorlijk wat papierwerk en digitaal verkeer tussen verschillende computersystemen en databanken, hebben de verschillende betrokken partijen niet altijd zicht op de laatste of definitieve versie en komen bepaalde tekortkomingen of fouten in de aanstelling maar laat naar boven.
Personeelsleden moeten vaak dezelfde informatie doorgeven. Een fout in een aanstelling kan leiden tot een verkeerde uitbetaling van het loon of in een later stadium tot een verkeerde berekening van pensioen of andere sociale rechten.
Rechtzettingen bezorgen de betrokken actoren bijzonder veel werk. Het personeelslid zelf heeft weinig of laattijdig zicht of controle op de diverse aanstellingen in mogelijk veel verschillende scholen, tenzij via tal van documenten waarvan mogelijk evenveel versies circuleren.
Een nieuw elektronisch personeelsdossier zou een einde maken aan deze ‘hopeloze administratieve molen’ en volgende voordelen hebben:
- De planlast en administratieve overhead, nodig voor het huidige beheer van aanstellingen in het onderwijs, reduceren en een duidelijke efficiëntiewinst realiseren;
- Grotere transparantie garanderen aan de personeelsleden en de instellingen en organisaties;
- De fouten die er momenteel door het vele manuele werk insluipen qua loonadministratie en loonberekening drastisch terugbrengen en ook sneller kunnen rechtzetten;
- Het aantal intermediairen in het huidige dataverwerkingsproces drastisch verminderen;
- Het personeelslid zou de controle en regie op de verwerking en opslag van zijn/haar gegevens behouden;
- ...
Kortom, het nieuwe systeem zou een vlot en decentraal beheer van aanstellingen/overeenkomsten in het onderwijs mogelijk maken. Op termijn zou het platform nog verrijkt kunnen worden en kunnen interageren met relevante data van andere organisaties (RVA, Certimed, enz.).