Voorwaarden
Wie komt in aanmerking?
De doelgroep van deze oproep zijn organisaties die STEM-activiteiten buiten een schoolse context organiseren.
De organisaties hebben een rechtspersoonlijkheid en een inschrijvingsnummer in de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO).
Indien een onderneming deze subsidie aanvraagt dan wordt dit aanzien als staatssteun. Deze staatssteun wordt toegekend onder de de-minimisverordening.
Welke activiteiten komen in aanmerking?
Wat is een STEM-traject?
Er zijn twee types STEM-trajecten die in aanmerking komen voor subsidies:
- Een reeks is opgebouwd uit minstens 5 activiteiten, verspreid over evenveel dagen, waarbij 2 instapmomenten toegelaten zijn.
- Een kamp omvat minstens 5 halve dagen STEM-activiteit binnen een aaneensluitende tijdspanne.
De STEM-trajecten hanteren volgende principes:
- Stimuleren vaardigheden en attitudes: STEM is meer dan kennis, het leren van en met elkaar, creatief denken, kritisch denken, communiceren en samenwerken worden aangescherpt.
- Vertrekken vanuit een betekenisvolle context: Activiteiten starten vanuit een relevante, herkenbare situatie die nieuwsgierigheid opwekt en aansluit bij de leefwereld van de doelgroep. Ze beginnen met een concrete behoefte, een verhaal of een uitdaging.
- Groeien en leren door proberen: Een groeiende mindset staat centraal. Fouten maken mag en wordt gezien als een kans om nieuwe inzichten te verwerven. Deelnemers worden gestimuleerd om via trial-and-error te experimenteren en dingen uit te proberen.
- Maken tijd voor onderzoek en ontwerp: Er is voldoende tijd gereserveerd voor het onderzoeken, bedenken, testen en stellen van vragen. Dit bevordert nieuwsgierigheid en geeft ruimte voor creatieve en technische oplossingen.
- Experimenteren met open en gesloten opdrachten: Activiteiten combineren open en gesloten opdrachten. Ze formuleren duidelijke en tastbare technische ontwerpcriteria, testen variabelen en bieden desgewenst uitleg over gereedschappen en materialen.
- Integreren verschillende STEM-disciplines: De activiteiten combineren wetenschappelijke inzichten, technische en technologische toepassingen, en wiskundige concepten. Praktische doe-opdrachten en ontwerpkansen staan daarbij centraal.
- Ontdekken talenten en geven plezier: Deelnemers beleven plezier en halen voldoening uit de activiteiten. Hun talenten worden benoemd en zichtbaar gemaakt, waardoor ze trots kunnen zijn op wat ze hebben bereikt.