Internationalisering
Leg jouw plannen voor aan een VLAIO bedrijfsadviseur.
Wil je aftoetsen of jouw plannen passen binnen de kmo-groeisubsidie? Antwoord beknopt op 3 vragen en krijg feedback van een VLAIO bedrijfsadviseur.
Voor wie?
Ondernemingen die willen groeien door hun bestaande activiteiten uit te breiden naar nieuwe buitenlandse markten.
Wat komt in aanmerking?
Projecten waarbij de export deel uitmaakt van een langetermijnstrategie en duurzame economische groei oplevert voor de vestiging in Vlaanderen. De uitbreiding naar nieuwe markten moet voldoende nieuwe uitdagingen stellen aan de onderneming. Bijvoorbeeld:
- Een bedrijf actief in Vlaanderen dat wil uitbreiden naar de buurlanden en een externe dienstverlener inschakelt om de markt en het potentieel distributienetwerk in kaart te brengen.
- Een onderneming actief in België die wil starten met export en een strategisch profiel aanwerft om een go-to-market strategie uit te werken om nieuwe buitenlandse markten te benaderen.
- Een bedrijf actief in enkele Europese landen dat vaststelt dat haar internationale strategie niet schaalbaar is. Het bedrijf wint het advies in van een externe dienstverlener om een schaalbare strategie uit te werken voor nieuwe markten.
- Een onderneming reeds actief in Europa en Noord-Amerika dat de Aziatische markt wil veroveren en een strategisch profiel aanwerft met ervaring in die markt om een strategie op te stellen voor de marktintroductie.
Wat komt niet in aanmerking?
- Eenmalige opportuniteiten zonder langetermijnstrategie voor export. Bijvoorbeeld een B2B-bedrijf dat de kans krijgt om samen te werken met een buitenlandse partner, maar verder geen duidelijke visie heeft rond internationalisering.
- Quick-wins in het buitenland. Bijvoorbeeld een onderneming die zaken wil doen in de buurlanden zonder dat ze daarvoor haar strategie of processen moet veranderen.
- Copy-paste van huidige bedrijfsvoering naar nieuwe markten. Bijvoorbeeld een bedrijf dat al in een aantal Europese landen actief is en wil uitbreiden naar nieuwe Europese landen, met eenzelfde exportstrategie als vandaag en zonder nieuwe uitdagingen.
Bedrijven die innovatieve producten, diensten of businessmodellen voor het eerst naar de markt brengen en dit direct op internationale schaal willen realiseren, kunnen hun project indienen binnen het thema innovatie.
VLAIO bedrijfsadviseur Bas Sturm vertelt je in onderstaande video kort wat wel en niet in aanmerking komt voor de kmo-groeisubsidie internationalisering.