Uitdaging
De Vlaamse overheid wil inzetten op de verdere uitbouw van het waterwegnetwerk met de ambitie om een betrouwbaar, efficiënt en slim waterwegnetwerk te realiseren. Sluizen vormen hierin een essentiële schakel. Het Waterbouwkundig Laboratorium van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW) voert studies uit om het vul- en ledigingsproces van binnenvaartsluizen in Vlaanderen te optimaliseren.
Een schip dat genivelleerd wordt in een sluiskolk zal ten gevolge van het in-of uitstromende water krachten ondervinden die afgedragen worden via zijn trossen. Hierbij mogen de krachten in de trossen, maar ook de verplaatsingen van het schip in de kolk, niet te groot worden.
Voor het hydraulisch ontwerp van een nivellering van de sluiskolk wordt gebruik gemaakt van sterk vereenvoudigde theoretische modellen. Maar het toepassingsgebied van deze modellen is beperkt, bijvoorbeeld het gedrag van recreatievaartuigen is slechts beperkt beschreven. Als validatie van het ontwerp van een nieuwe sluis of een optimalisatie van een bestaande sluis worden terreinmetingen uitgevoerd. Op dit ogenblik beperken terreinmetingen zich tot het plaatsen van sensoren in de sluiskolk of op de schepen zelf. Beide methodes zijn omslachtig en de opgeleverde data is niet nauwkeurig genoeg.
Het Waterbouwkundig Laboratorium ziet de noodzaak om een contactloze en mobiele meettechnologie te ontwikkelen die efficiënt en veilig, vanop de kade, de verplaatsingen en hellingen van een schip in een sluiskolk tijdens het nivelleren kan opmeten. Deze nieuwe meettechnologie moet toelaten om de veiligheid en efficiëntie van de Vlaamse sluizen te optimaliseren en de doorstroming van de scheepvaart te verbeteren.