Positiebepaling van schepen in binnenvaartsluizen

Resultaten

Binnen dit PIO-project zijn twee innovatieve, contactloze meetmethodes getest in de Sluis van Viersel. Een fotogrammetrie-systeem en een infraroodsysteem met drones registreerden nauwkeurig de krachten op schepen tijdens het schutten. De resultaten, uitgevoerd door het Waterbouwkundig Laboratorium met partners, tonen dat deze technieken veilig en nauwkeurig zijn, met potentieel voor bredere implementatie. Dit draagt bij aan een betere veiligheid en doorstroming in Vlaamse sluizen. Verdere stappen worden besproken met De Vlaamse Waterweg. Het rapport vind je hieronder.

Beide opstellingen zetten de Vlaamse expertise rond sluizen op de wereldkaart. De innovatieve meetopstelling heeft een belangrijke meerwaarde voor het valideren en optimaliseren van onze Vlaamse sluizen, en kan ook bij bediening vanop afstand, onbemand en slim schutten een belangrijke ondersteunende rol spelen. Ook naar de ontwikkeling van nieuwe modellen en vernieuwen van de criteria heeft een dergelijke methodiek een belangrijke toegevoegde waarde.

Filip Boelaert
secretaris-generaal van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken

Delen: