Positiebepaling van schepen in binnenvaartsluizen

Uitvoering

De opdracht voor Perceel 1 "Volledig contactloos opmeten van scheepsbewegingen door middel van een fotogrammetrische techniek" werd eind december 2022 gegund aan Vision ++ nv. De uitvoering is gestart in januari 2023. 

De opdracht voor Perceel 3 "opmeten van scheepsbewegingen met een opstelling zonder menselijk contact" werd eind december 2022 gegund aan IV Infra. De uitvoering is gestart in februari 2023.

De opdracht voor Perceel 2 "Volledig contactloos opmeten van scheepswegingen door middel van een vrij te kiezen techniek waarbij fotogrammetrie niet de hoofdtechniek betreft" kon niet gegund worden. 

Op 13 maart 2023 vond een eerste terreinbezoek plaats aan de sluis van Viersel, Zandhoven. 

In de loop van mei/juni/juli 2023 werden de twee meetopstellingen ontwikkeld en succesvol getest in een gesimuleerde testomgeving 'op het droge': 

  • Apixa meet de verplaatsingen van het schip met een fotogrammetrische techniek.
  • Iv-Infra plaatst met behulp van drones prisma’s op het schip. Deze prisma's worden nauwkeurig opgemeten via infraroodsignalen die worden uitgezonden door totaalstations op de kade.

Op 29 juni 2023 vond een tweede terreinbezoek plaats aan de sluis van Viersel, Zandhoven. 

In de loop van oktober en november 2023, afhankelijk van de weersomstandigheden, werden de twee meetopstellingen effectief 'in den natte' in de sluis van Viersel getest met een binnenvaartschip. 

Op 11 oktober 2023 heeft Apixa haar proof of concept uitgetest 'in den natte' in de sluis van Viersel. Hier kan je het persbericht lezen. De test kon op heel wat interesse van de gespecialiseerde vakpers rekenen: 

Op woensdag 8 november volgde de test 'in den natte' van de proof of concept van IV-infra.

Delen: