Positiebepaling van schepen in binnenvaartsluizen

Uitvoering

De opdracht voor Perceel 1 "Volledig contactloos opmeten van scheepsbewegingen door middel van een fotogrammetrische techniek" werd eind december 2022 gegund aan Vision ++ nv. Perceel 3 "opmeten van scheepsbewegingen met een opstelling zonder menselijk contact" werd gegund aan IV Infra. De uitvoering van beide opdrachten is gestart in 2023. De opdracht voor Perceel 2 "Volledig contactloos opmeten van scheepswegingen door middel van een vrij te kiezen techniek waarbij fotogrammetrie niet de hoofdtechniek betreft" kon niet gegund worden. 

Op 13 maart 2023 gingen we voor het eerst op terreinbezoek aan de Sluis van Viersel in Zandhoven. Net voor de zomer werden de twee meetopstellingen ontwikkeld en succesvol getest in een nagebootste setting 'op het droge': 

  • Apixa meet de verplaatsingen van het schip met een fotogrammetrische techniek.
  • Iv-Infra plaatst met behulp van drones prisma’s op het schip. Deze prisma's worden nauwkeurig opgemeten via infraroodsignalen die worden uitgezonden door totaalstations op de kade.

Op 29 juni 2023 vond een tweede terreinbezoek plaats aan de Sluis van Viersel. 

In de herfst van 2023 heeft Apixa haar proof of concept uitgetest 'in den natte' in de sluis van Viersel. Hier kan je het persbericht lezen. De test kon op heel wat interesse van de pers rekenen: Flows, Grond/Weg/Waterbouw, Nnieuws.be, Scheepvaartkrant (NL), Binnenvaartkrant (NL).

Wat later ging ook Iv-Infra van start met hun proof of concept. De resultaten van de meetopstellingen werden vergeleken met de referentiemetingen die gelijktijdig werden uitgevoerd. Het finale rapport vind je terug onderaan deze pagina. Uit de evaluatie blijkt dat de kwaliteit van beide meetopstellingen gelijk tot zelfs nauwkeuriger zijn dan de referentiemetingen. 

Bovendien was de verwachting dat voor een volledige fotogrammetrische opmeting een zeer complexe opstelling en door AI ondersteunde verwerking nodig was, die buiten bereik van een proof of concept viel. De opstelling van Apixa bewees echter dat een efficiëncte oplossing mogelijk is. 

In een volgende stap bekijken het Waterbouwkundig Laboratorium en de Vlaamse Waterweg de mogelijkheden van een operationele meetopstelling. 

Delen: