STEM in onderwijs

Als bedrijf samenwerken met het secundair onderwijs

Bedrijven hebben nood aan STEM-profielen, maar STEM-studierichtingen in het onderwijs kampen met verschillende uitdagingen.

Frederik

GIEC wil een actieve rol spelen bij de technische vorming van jongeren. We geven scholen en leerlingen graag een duwtje in de rug door stageplaatsen aan te bieden. Zo kunnen wij onze kennis delen en zij een eerste werkervaring opdoen.

Frederick Flamand
CEO GIEC N.V.

Interesse om als bedrijf een samenwerking met het secundair onderwijs op te zetten? Ontdek praktische tips, inspiratie en ondersteuning.

Tussen 12 en 18 jaar doorlopen leerlingen doorgaans het secundair onderwijs. Leerlingen worden zo voorbereid op verdere studies of op de arbeidsmarkt. In de eerste graad krijgen leerlingen een basisvorming met een beperkte differentiatie naar interesse en studieniveau. In de tweede graad kiezen leerlingen voor een studierichting binnen een studiedomein en finaliteit. In de derde graad verdiepen leerlingen zich in hun gekozen studierichting. Leerlingen kunnen vanaf een bepaalde leeftijd kiezen om het leren in een onderwijsinstelling te combineren met leren in een onderneming.

In de verschillende finaliteiten (aso, bso, tso en kso) vind je STEM-studierichtingen terug. In elke finaliteit komt dit anders aan bod, van theoretisch tot meer praktijkgericht tot duaal leren. Raadpleeg Onderwijskiezer voor een overzicht van de STEM-studierichtingen binnen de verschillende finaliteiten.

Wat kan ik doen voor het secundair onderwijs? Wie kan me helpen?

Je kan op verschillende manieren bijdragen aan STEM in het secundair onderwijs. In onderstaande wegwijzer ontdek je de nodige informatie, inspiratie en ondersteuning.

  • 1

    Heeft jouw bedrijf veiligheidsinstructies voor toestellen, interactieve video's, technische tekeningen, ...? Deel die middelen dan met leerkrachten in het secundair onderwijs. Zij verwerken dat graag in hun lessen. Je kan daarvoor KlasCement gebruiken. Dat is een online databank met lesmateriaal, voor en door leerkrachten. Ook bedrijven kunnen er leermiddelen op plaatsen.

  • 2

    In plaats van jouw oude machines, oude toestellen of restmateriaal weg te gooien, kan je het doneren aan secundaire scholen. Op zoek naar een school in jouw buurt? Raadpleeg de scholenzoeker van onderwijskiezer. Je kan ook een van de Regionale Technologische Centra (RTC) contacteren om jou in contact te brengen met beroepsgerichte of technische scholen.

  • 3

    Leren in de praktijk is voor leerlingen verrijkend en maakt leerinhouden betekenisvol. En waar kan dat beter dan in bedrijfsomgevingen waar infrastructuur voor handen is? Zo geef je leerlingen inkijk in hoe het er echt aan toe gaat. Je kan jouw werknemers zelfs inschakelen ter ondersteuning of als instructeur. Maak zeker ook goede afspraken over welke rol de begeleidende leerkracht opneemt.

    Op zoek naar scholen om jouw infrastructuur mee te delen? De RTC’s, Regionale Technologische Centra, kunnen jou helpen om contact op te nemen met – voornamelijk beroepsgerichte en technische – scholen. Zo dragen zij bij aan de verbinding tussen de arbeidsmarkt en het onderwijs.

  • 4

    Nodig leerlingen uit het secundair onderwijs uit voor een rondleiding op maat in jouw bedrijf. Jij zorgt voor een leuke doe-activiteit. De leerkracht zorgt voor een voorbereiding en nabespreking tijdens de les. Zo blijft de ervaring de jongeren zeker bij.

    Nood aan extra informatie of ondersteuning? 

  • 5

    Maak een schoolproject tastbaarder voor jongeren door er als bedrijf mee je schouders onder te zetten. Je kan leerlingen reële uitdagingen uit jouwbedrijfscontext voorleggen. Probeer dit zo goed mogelijk te laten aansluiten bij hun leefwereld door de focus te leggen op maatschappelijke uitdagingen rond thema’s zoals digitalisering of energie.

    Ken je de werking van de Regionale Technologische Centra (RTC’s)? Zij dragen bij aan de verbinding tussen arbeidsmarkt en onderwijs, voornamelijk voor scholen met beroepsgerichte of technische opleidingen. Het RTC kan waardevolle ondersteuning bieden aan ondernemingen die hun schouders willen zetten onder schoolprojecten of eindwerken.

  • 6

    Laat leerlingen in aanraking komen met vakexperten uit jouw bedrijf via een gastles. Zo krijgen ze een realistisch beeld van beroepen en bijhorende taken. Onderschat bovendien niet wat je als rolmodel kan teweegbrengen. Je kan leerlingen inspireren en laten dromen van hun eigen toekomst. Wist je dat Vlajo, Vlaamse Jonge Ondernemingen, hierin ondersteuning biedt? Hun initiatief Ondernemers voor de Klas richt zich tot 8 verschillende onderwijsdomeinen, waaronder dus ook STEM. Bekijk in deze video hoe STEMfluencers, jonge werknemers t.e.m. 35 jaar,  jongeren van de eerste graad secundair onderwijs warm maken voor de chemische en farmaceutische sector.

  • 7

    Sinds schooljaar 2023-2024 kunnen werknemers van een bedrijf tijdelijk lesgeven of een deeltijdse opdracht op zich nemen. In de onderwijsregelgeving is dit opgenomen onder de term ’gastleraar met dienstverleningsovereenkomst’. Zo kun je de werkvloer naar het klaslokaal brengen en een inspirerend rolmodel zijn. Via een dienstverleningsovereenkomst maken de betrokken scholen en bedrijven afspraken. 

    Interesse? Ontdek hoe je gastleraar wordt.

    Wil je de sprong wagen? Via onderwijsbrug matcht Acerta jou met een school in de buurt.

  • 8

    Veel opleidingen voorzien praktijkervaring in de vorm van een stage. Bedrijven geven zo leerlingen de kans om reeds verworven competenties in te oefenen. Ook nieuwe competenties komen aan bod.

    Wil je graag een stagiair begeleiden op jouw werkvloer? Contacteer een school met een studierichting die aansluit bij jouw sector, jouw bedrijf of jouw activiteiten. Informeer je goed over de stageperiode, die sterk kan verschillen per studierichting, en over de verwachtingen met betrekking tot begeleiding vanuit het bedrijf. Je kan ook bij jouw sector nagaan of er initiatieven bestaan om bruggen te bouwen naar scholen in functie van stageplaatsen.

    Raadpleeg de scholenzoeker van onderwijskiezer

  • 9

    In 2019 rolde de Vlaamse overheid duaal leren uit. Duaal leren, dat is leren op school en op de werkvloer. Bij een duale opleiding leren jongeren dus een aantal competenties, bepaalde kennis en specifieke vaardigheden uitsluitend op de werkplek. Hierdoor draag je als onderneming medeverantwoordelijkheid voor het leerproces van de leerling.

    Door in jouw onderneming een leerwerkplek aan te bieden, help je deze leerlingen hun opleiding in het onderwijs te vervolmaken. Je bereidt hen ook optimaal voor op de arbeidsmarkt. Wanneer deze leerlingen afstuderen, zijn ze namelijk al bekend met de werkprocessen en kunnen ze sneller worden aangenomen. Verder investeer je direct in de opleiding van de werknemers van de toekomst.

    Meer informatie nodig?

    Wist je dat het volwassenonderwijs ook duale opleidingen aanbiedt? Raadpleeg het opleidingskompas om na te gaan welke opleidingen de Centra voor Volwassenonderwijs aanbieden  

  • 10

    Innovatie gaat razendsnel. Het is niet eenvoudig voor leerkrachten om steeds bij te blijven. Wil je als bedrijf de kennis van leerkrachten over de nieuwste ontwikkelingen bijschaven? Draag je steentje bij aan het brede aanbod aan nascholing- en professionaliseringsmogelijkheden die de Regionale Technologische Centra (RTC’s) en sectorfondsen organiseren voor leerkrachten.

    Interesse? Verken de mogelijkheden met één van jouw lokale RTC’s

  • 11

    Curricula van scholen worden met regelmaat onder de loep genomen. Ook als bedrijf kan je experten afleveren om adviezen te verlenen. De voorzitter van de adviesraad is verantwoordelijk voor het aanstellen van leden.

  • 12

    Zorg voor nauwe contacten met sectorfondsen en/of sectorfederaties en wees op de hoogte van sectorspecifieke of sectoroverschrijdende acties.

    Meer op onze pagina's "Breng je bedrijf naar buiten"

    Tip: Wist je dat de provincies via hun flankerend onderwijsbeleid aandacht besteden aan de afstemming tussen onderwijs en arbeidsmarkt? Raadpleeg de specifieke webpagina’s voor meer informatie:

Heeft deze informatie je geholpen?
Gelieve aan te geven waarom niet: